سلام و درود خدا بر اهل بیت پاکش، من نظر شمارا در مورد متعه می خواهم بدانم که آیا جایز است یا خیر لطفا با دلیل جواب دهید.
الجواب بإسم ملهم الصواب
پاسخگوی اول: أم المؤمنین عائشه الصدیقه رضی الله عنها
عائشه أم المؤمنین:خیر متعه جایز نیست به دلیل قول خداوند که می فرماید: ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻫُﻢْ ﻟِﻔُﺮُﻭﺟِﻬِﻢْ ﺣَﺎﻓِﻈُﻮﻥَ ﺇِﻟَّﺎ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟِﻬِﻢْ ﺃﻭْ ﻣَﺎ ﻣَﻠَﻜَﺖْ ﺃَﻳْﻤَﺎﻧُﻬُﻢْ ﻓَﺈِﻧَّﻬُﻢْ ﻏَﻴْﺮُ ﻣَﻠُﻮﻣِﻴﻦَ ﻓَﻤَﻦِ ﺍﺑْﺘَﻐَﻰ ﻭَﺭَﺍﺀَ ﺫَﻟِﻚَ ﻓَﺄُﻭﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻌَﺎﺩُﻭﻥَ. (مؤمنون ۵-۶-٧) یعنی: و آنها که شرمگاهشان را حفظ می کنند. جز بر همسران شان یا (بر) کنیزان شان، پس بی گمان اینان (در بهره گیری از آنان) ملامت نمی شوند. پس کسی که فراتر از این بخواهد، آنانند که تجاوز گرند.
پس کسی که خواهان زنی غیر از زن دائم و یا کنیز خود باشد عداوت کرده و جزو تجاوزگران یاد شده در این آیه است.
أخرج البوصیری هذه الفتوی بسند صحیح فی الإتحاف الخیره (۴/١٠۶) برقم(٣٢۴۵) و إبن عبدالبر فی التمهید (١١۶/١٠)
پاسخگوی دوم:امیر المؤمنین حیدر الکرار.
علی بن أبی طالب: خیر متعه جایز نیست به دلیل منع پیامبرص از آن زیرا من از پیامبرص شنیدم که در روز خیبر از متعه زنان و خوردن گوشت خر أهلی منع کردند و حرمت آن را اعلام نمودند پس متعه حرام است.
اخرج الطوسی الشیعی هذه الفتوی فی الإستبصار (٢/١۴٢) و العاملی الشیعی فی الوسائل (٢١/١٢) و الإمام البخاری فی صحیحه (٧/٩۵) برقم (۵۵٢٣) و النسائی فی سننه برقم (۴٣٣۴)
پاسخگوی سوم:الإمام الفقیه جعفر بن محمد الصادق رضی الله عنه.
جعفر الصادق:متعه کار انسان های شهوانی و فاجر و بی بندو بار است.
انظر بحار الانوار(١٠٠/٣١٨)
و من (جعفر صادق) فتوا می دهم که متعه برای شما حرام است.
الفروع من الکافی للکلینی (٢/۴٨) و الوسائل (١۴/۴۵٠)
پس از شما میخواهم با صیغه خود را آلوده نکنید.
بحار الانوار ابواب المتعه (١٠٠/١٠٣)
والسلام علی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه