آیا خمس در اسلام جزء واجبات است؟ و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

پاسخ
در اسلام خمس فقط بر غنایم جنگـی لازم است…
مصارف خمس:یک پنجم غنیمت به پنج سهم تقسیم می شود :
سهمی برای رسول خداصلی الله علیه وسلم و بعد از اوصلی الله علیه وسلم در مصالح مسلمانان صرف می شود،
سهمی برای نزدیکان پیامبرصلی الله علیه وسلم، که عبارتند از : بنی هاشم و بنی مطلب،
سهمی برای یتیمان،
سهمی برای مساکین،
و سهمی برای مسافران وامانده در راه  
خداوند متعال می فرماید :وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَلِذِی القُربَی وَ الیَتَامَی وَ المَسَاکِینِ وَ ابنِ السَّبِیل ِ(أنفال : ۴۱)و بدانید که همه غنائمی که به دست می آورید، یک پنجم آن متعلق به خدا و پیامبر و … است…
که در تمامی قرآن بجز این آیه،نص دیگری در مورد خمس نیامده است.

از ابن عباس روایت است : أن النبی صلی الله علیه وسلم أعطی الفارس ثلاثه أسهم، و أعطی الراجل سهما…
پیامبر صلی الله علیه وسلم به سواره سه سهم و به پیاده یکسهم داد(صحیح الإرواء ۱۲۲۷)

اما اگر تصور شود که بنا بر آیه ی خمس، می توان خمس را از اموال نیز خارج کرد و یا خمس علاوه بر پیامبر و خویشاوندان پیامبر و یتیمان و مساکین و ابن سبیل ، بر اشخاص دیگری همچون مجتهدین و فقها لازم است، بسیار خطای واضحی است زیرا مخالف نص صریح قرآن است.بنابراین اگر گفته شود که خمس متعلق به فقها نیست یا اینکه خمس در اموال نیست، نبایستی گفته شود که پس خمس را حرام می دانید، بلکه لازمست به تفاوت و جزئیات آن دقت نمود، زیرا آیه مربوط به خمس، درتفسیر این آیه به درآمدها و دادن آن به فقها هیچ دلیلی ندارد، و در قرآن هیچ دلیلی نیست که باید خمس درآمدها پرداخت شود، و موضوع آیه غنائمی است که در جنگ از کفار گرفته می شود، نه آنچه مسلمانانی که با کسی جنگ ندارند به دست می آورند.

همچنین در سنت نبوی هیچ دلیلی برای وجوب خمس در اموال مردم نیست، چون نه پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین چیزی را گفته، و نه خودش انجام داده، و نه در حضور او و زمان او چنین کاری انجام شده است. و نه خلفای راشدین و از جمله امام علی رضی الله عنه هیچگاه چنین نکرده اند.
و از نظر لغت خمس هیچ تعلقی به درآمدها و اموال مردم ندارد. و هیچ دلیل شرعی برای آن نیست.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …