پاسخ
شیخ ابن عثیمین رحمه الله در این مورد می گوید: اینگونه نیست، بلکه معنی آن اینست که درهای بهشت باز می شود تا برای انجام دهندگان اعمال بهشتی محرک و نیرویی باشد، تا دخول آنها را به بهشت مهیا و آسان نماید، و درهای جهنم بسته می شوند، تا اهل ایمان از معاصی و گناهان خودداری و امتناع کنند، تا مبادا به این ابواب شر و جهنم پناه ببرند، و معنی آن این نیست که هرکس در ماه رمضان فوت کند بدون حساب وارد بهشت می شود، تنها کسانی بدون حساب وارد بهشت می شوند که پیامبر صلی الله علیه وسلم در فرموده اش آنها را چنین وصف کرده:
همِ الَّذِینَ لا یَسْتَرْقُونَ، ولا یکتوون، ولا یتطیرون، وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ( مسلم) یعنی: آنها کسانی هستند که نه طلب رقیه خواندن می کنند و نه داغ و نه فال بد می کنند، و بر الله توکل می نمایند.علاوه بر آن، به آنچه که از اعمال صالحه بر آنها واجب شده قیام می کنند(فضیله الشیخ محمد بن عثیمین رحمه الله.فتاوی إسلامیه۲/۱۶۲)
✔️بنابراین معنای حدیث اینست که: فرصت انجام کارهای نیک در ماه رمضان برای کسانی که طالب بهشت هستند زیاد شده، و چون شیاطین محدودتر می شوند پس انجام معاصی و گناهان هم در این ماه کمتر می شود.
وکذلک الحدیث الذی سبق ذکره ، فی فضل من مات صائما ، دل على أن دخول الجنه إنما کان موعودا على عمل صالح ، ختم له به ، ولیس على مجرد الموت فی شهر رمضان ، مع أنه لیس فیه تلک الفضیله الخاصه ؛ دخول الجنه بغیر حساب.
✔️اما در مورد فوت در رمضان:
حدیثی وجود دارد که اسنادش صحیح است و در قسمتی از آن آمده است که هر کس به خاطر رضایت الله روزه باشد وارد بهشت میشود .. این حدیث که در فضیلت کسی که با زبان روزه فوت میکند دلالت بر این میکند که ورود به بهشت مخصوص مسلمانانی است که زندگی آنها با عمل صالح پایان یافته است و این حدیث دلیل بر این نیست که به مجرد فوت در رمضان بدون اینکه عذاب دید شخص وارد بهشت میشود
ببینید کلام ابن حجر :
قال الحافظ ابن رجب رحمه الله :” روی بإسناد ضعیف ، عن أنس بن مالک : أن عذاب القبر یرفع عن الموتى فی شهر رمضان ( انتهى من” أهوال القبور ” ص ۶۰)یعنی :این حدیث از انس که میفرماید : عذاب قبر از کسی که در رمضان فوت کند برداشته میشود ضعیف است ..
در نتیجه این سخن که هر کس در رمضان فوت کند عذاب قبر نمیبیند درست نیست.