در اینجا نجات دادن از تاریکی و آوردن به روشنی ؛ فعل آن حضرت صلی الله عریه و سلم قرار داده شده است حال آنکه هدایت کردن در حقیقت فعل خداست و بس، چنانکه در آیه دیگر فرموده است:
((إِنَّکَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ))
یعنی شما به اختیار خود نمی توانید کسی را هدایت نمایید . بلکه خداوند متعال است هر که را بخواهد هدایت می نمایید ؛ لذا در این آیه با اضافه نمودن لفظ((باذن ربهم )) این شبهه بر طرف گردید ؛ زیرا معنای آیه این شد که این نجات دادن از تاریکی های کفر و شرک و آوردن به روشنی ایمان و عمل صالح اگر چه از روی اصل حقیقت در اختیار شما نیست ولی بنابر دستور می توانند این را انجام دهید.
تفسیر معارف القرآن ؛جلد هفتم ؛ص(۴۲۵)