دو حالت:
اول: آن عبادت را به کلی باطل میگرداند مانند کسی که رکعتی را به نماز صبح یا مغرب یا نمازی چهار رکعتی به صورت عمدی اضافه کند و یا رکعتی را از آن بکاهد.
دوم: آن که بدعت وارده را باطل کند، ولی عملی را که در اصل مشروع بوده است، باقی گذارد. مانند کسی که شستن را در وضو به جای سه بار، چهار بار انجام دهد.[شستن برای بار چهارم امری باطل میشود نه کل وضو] چونکه پیامبرصلی الله علیه وسلم به بطلان وضو امر نفرموده است بلکه فرمود:
«فمن زاد علی هذا فقد أساء و تعدی و ظلم»
[(حسن) نسائی ۱/۸۸_ابوداود۱/۳۳]
«کسی که بر این (سه بار) بیافزاید، کار بدی انجام داده و در واقع ظلم و تعدی نموده است.»