ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده که: «کَانَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم یَقْرَأُ فِی الْجُمُعَهِ فِی صَلَاهِ الْفَجْرِ ﴿الم تَنْزِیلُ السَّجْدَهَ﴾ وَ ﴿هَلۡ أَتَىٰ عَلَى ٱلۡإِنسَٰنِ حِینٞ مِّنَ ٱلدَّهۡرِ﴾. «پیامبر صلی الله علیه وسلم در روز جمعه در نماز فجر.الم تَنْزِیلُ السَّجْدَهَ و﴿هَلۡ أَتَىٰ عَلَى ٱلۡإِنسَٰنِ حِینٞ مِّنَ ٱلدَّهۡرِ﴾ [الإنسان: ۱]. تلاوت میکردند.»
برخی بر این باورند که نماز صبح روز جمعه دارای سجدهای اضافی است و آنرا سجدۀ جمعه نام نهاده اند و در صورتی اگر سورۀ سجده (که دارای سجده تلاوت میباشد) خوانده نشود و سوره ای دیگر مانند سورۀ علق بجای آن خوانده شود که در آن سجده است مطابق حدیث عمل نشده است.
و باید توجه داشت که سجدۀ اضافی به ماتبعِ خواندن سورۀ سجده است و خواندن سورۀ سجده مستحب است که به ماتبعِ آن سجده برده میشود نه بردن سجده بخاطر خواندن سوره ای غیر از سورۀ سجده. پس مقصد اصلی خواندن سورۀ سجده است نه بردن سجدۀ تلاوت. به اتفاق کلیۀ علما بردن سجده ای دیگر در نماز صبح روز جمعه مستحب نیست. (۲) *
(۱) * – (صحیح): بخاری (ش۸۹۱و۱۰۶۸) / مسلم (ش۲۰۷۲و۲۰۷۱) / نسایی (ش۹۵۵) / ابن ماجه (ش۸۲۳) از طریق (سفیان الثوری و سعد بن ابراهیم) روایت کردهاند: «عن سعد بن إبراهیم عن عبد الرحمن هو ابن هرمز الأعرج عن أبی هریره (رضی الله عنه) قال کان النبی ج یقرأ فی الجمعه فی صلاه الفجر [آلم تَنْزِیلُ السَّجْدَهُ] و ﴿هَلۡ أَتَىٰ عَلَى ٱلۡإِنسَٰنِ﴾.»
(۲) * – ابن تیمیه، مجموع الفتاوی، ۲۴/۲۰۵؛ ابن قیم، زادالمعاد، ۱/۳۷۵؛ سیّد سالم، صحیح فقه السنه، ۱/۵۷۲٫