قضا و قدر به عنوان یکی از ارکان ایمان محسوب میگردد که براساس احادیث پیامبر ج چارچوب ایمان و جهان بینی هیچ مسلمانی بدون اعتقاد بدان کامل نمیشود، ایشان در پاسخ جبرئیل پیرامون ایمان فرمودند:
«أن تؤمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الآخر و تؤمن بالقدر خیره و شره».
(اینکه به خدا، فرشتگان، کتابهای آسمانی، پیامبران، روز رستاخیز و نیک و بد قدر ایمان داشته باشی).
ایمان به قضا و قدر مستلزم آن است که انسان مسلمان اعتقاد راسخ و یقینی داشته باشد: هر گونه خیر و شری که در جهان هستی رخ میدهد طبق طرح و برنامه مقرر و اراده حکیمانه پروردگار متعال صورت میپذیرد، و اگر خداوند بخواهد همه موجودات صاحب اراده در مسیر بندگی وی حرکت نمایند هیچ کس نمیتواند سرپیچی کند. زمام امور همه جهان آفرینش و مرگ و زندگی تمامی جانداران در اختیار ایشان است:
﴿مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَهٖ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِیٓ أَنفُسِکُمۡ إِلَّا فِی کِتَٰبٖ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآۚ إِنَّ ذَٰلِکَ عَلَى ٱللَّهِ یَسِیرٞ٢٢ لِّکَیۡلَا تَأۡسَوۡاْ عَلَىٰ مَا فَاتَکُمۡ وَلَا تَفۡرَحُواْ بِمَآ ءَاتَىٰکُمۡۗ وَٱللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخۡتَالٖ فَخُورٍ٢٣﴾ [الحدید: ۲۲-۲۳]
(هیچ رخدادی در زمین به وقوع نمیپیوندد، یا به شما دست نمیدهد، مگر این که پیش از آفرینش زمین و خود شما، در کتاب بزرگ و مهمی (به نام لوح محفوظ، ثبت و ضبط) بوده است، و این کار برای خدا ساده و آسان است).
﴿لَا یُسَۡٔلُ عَمَّا یَفۡعَلُ وَهُمۡ یُسَۡٔلُونَ٢٣﴾ [الأنبیاء: ۲۳]
(خداوند در برابر کارهائی که میکند، مورد بازخواست قرار نمیگیرد (و بازپرسی نمیشود، و کسی حق خُردهگیری ندارد) ولی دیگران مورد بازخواست و پرسش قرار میگیرند (و در افعال و اقوالشان جای ایراد و سؤال بسیار است).
﴿إِنَّا کُلَّ شَیۡءٍ خَلَقۡنَٰهُ بِقَدَرٖ۴٩﴾ [القمر: ۴۹]
(ما هر چیزی را به اندازه لازم و از روی حساب و نظام آفریدهایم).
﴿وَخَلَقَ کُلَّ شَیۡءٖ فَقَدَّرَهُۥ تَقۡدِیرٗا٢﴾ [الفرقان: ۲]
(و آن را دقیقاً اندازهگیری و کاملاً برآورد کرده است).
﴿فَمَن یُرِدِ ٱللَّهُ أَن یَهۡدِیَهُۥ یَشۡرَحۡ صَدۡرَهُۥ لِلۡإِسۡلَٰمِۖ وَمَن یُرِدۡ أَن یُضِلَّهُۥ یَجۡعَلۡ صَدۡرَهُۥ ضَیِّقًا حَرَجٗا﴾ [الأنعام: ۱۲۵]
(آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینهاش را (با پرتو نور ایمان باز و) گشاده برای (پذیرش) اسلام میسازد، و آن کس را که خدا بخواهد گمراه و سرگشته کند، سینهاش را تنگ میسازد).
﴿إِنَّ رَبَّکَ فَعَّالٞ لِّمَا یُرِیدُ١٠٧﴾ [هود: ۱۰۷]
(بیگمان پروردگار تو هر کاری را که بخواهد انجام میدهد).
براساس آیات فوق کوچکترین حرکات و سکنات جهان هستی از کنترل و اراداه پروردگار توانا خارج نگشته و چون از کمال مطلق، حکمت و قدرت نامتناهی برخوردار است، هیچ گاه مورد بازخواست قرار نمیگیرد.
احادیث زیادی در این رابطه از پیامبر خدا ج نقل شده که به طور اجمال شماری از آنها را یادآور خواهیم شد:
طاووس/ میگوید: عدهای از یاران پیامبر را دیدم که همه آنان معتقد بودند: هر چیزی براساس طرح و نقشه از پیش تعیین شده خداوند متعال صورت میپذیرد. وی در ادامه میافزاید: عبد الله بن عمر از پیامبر ج روایت میکرد که:
«کلّ شئ بقدر حتی العجز و الکیس، او الکیس و العجز».
(همه چیز حتی مهارت و ناتوانی نیز بر اساس تقدیرات الهی صورت میگیرد).
ابو هریرهس از پیامبر ج روایت مینماید:
«لا تسأل المرأه طلاق أُختها لتفرغ صحفتها و لتنکح فإن لها ما قُدّر لها».
(نباید زن خواستار طلاق زن مردی شود تا خودش را به عقد وی درآورد، زیرا هر چه برایش مقدر گشته همان چیز صورت میگیرد).
عبد الله بن محیریز جمحی از ابو سعید خدریس نقل میکند که:
«بینما هو جالس عند النبی ج جاء رجل من الانصار فقال یا رسول الله: إنا نصیب سبیا فنحب الأثمان فکیف ترى فی العزل؟ فقال: أو إنکم تفعلون ذلک؟ لا علیکم أن لا تفعلوا ذلکم فإنها لیست نسمه کتب الله أن تخرج إلا هی خارجه».
(در حالی که خدمت پیامبر بودم، یکی از انصاریان آمد و پرسید: ای پیامبر خدا! ما اسیری را میگیریم و اموال دنیایی را نیز دوست داریم، جلوگیری کردن در هنگام همبستری با آنان چه حکمی دارد؟ پیامبر فرمود: آیا شما جلو گیری میکنید؟ اگر آن را هم انجام ندهید آسیبی به شما نمیرسد، زیرا خداوند تولد هر جنینی را مقرر کرده باشد ناگزیر به دنیا میآید).
باز هم ابو هریرهس از پیامبر خدا ج روایت میکند:
«لا یأتی أبن آدم النذر بشئ لم یکن قد قدرته، و لکن یلقیه القدر، و قد قدرته له أستخرج به من البخیل».
(نذر هیچ یک از تقدیرات مرا را تغییر نمیدهد و برایش مقرر کردهام از این طریق اموال انسانهای خسیس را به جامعه سرازیر کنم).
ابن عباسب از پیامبر بزرگوار ج روایت میکند:
«و إعلم أن ما أصابک لم یکن لیخطئک و ما أخطأک لم یکن لیصیبک».