آیا برای اقامه حجت شرط است که فرد داعی انسانی عالم و مجتهد باشد؟

الحمدلله

اقامه حجت برکسی که از حق روی گردانده؛ با بیان حق و دلایل آن، ونصیحت و توجیه وی به سوی خیر از جانب اهل علم کفایت می کند، هرچند از مجتهدین نباشد، بلکه کافیست درباره آنچیزی که وی را به آن دعوت و امر می کنند، ادله شرعی را از کتاب خدا و سنت پیامبرش صلی الله علیه وسلم بداند. و بر دعوت شونده نیز لازمست که حق را بپذیرد، و از تکبر و اصرار بر باطل پرهیز نماید، و اگر شبهه ای داشت می تواند با روشی نیک و با نیتی صالح و متواضعانه آن را از اهل علم بپرسد، و هرگاه بنده ای نیتش را اصلاح کند و در طلب حق تلاش نماید، خدای متعال کارش را آسان می گرداند، و وی را توفیق می دهد، چنانکه می فرماید: « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» (طلاق ۲-۳). یعنی: «و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‏کند، و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‏دهد».

و می فرماید: « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا » (طلاق ۴). یعنی: « و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‏سازد». و فرمود: « یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ» (انفال ۲۹). یعنی: « ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما فرقان (وسیله‏ ای جهت جدا ساختن حق از باطل) می‌دهد؛ و گناهانتان را می‏ پوشاند؛ و شما را می‏آمرزد». و فرقان همان نور و بصیرت و علم نافع است، خدای متعال مسلمانان را برای کسب تمامی خیرها توفیق دهد، و رهبرانشان را اصلاح فرماید، چرا که او شنوای نزدیک است.

(مجموع فتاوی العلامه عبد العزیز بن باز رحمه الله؛ جلد ۲۸، صفحه ۲۱۴).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …