خداوند فرمودند:
حشرآیه ۲۲
( هُوَ اللَّهُ الَّذِی لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ
«اوست خدایى که غیر از او معبودى نیست دانندهی غیب و آشکار است.»
طلاق آیه ۲
( وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمَا
«و به راستى دانش وى هر چیزى را در بر گرفته است.»
سبأ آیه ۳
( عَالِمِ الْغَیْبِ لاَ یَعْزُبَ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّهٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِی الأَرْضِ وَلاَ أَصْغَرُ مِن ذَلِکَ وَلاَ أَکْبَرُ
«[همان] داناى نهان[ها] که هموزن ذرهاى نه در آسمانها و نه در زمین از وى پوشیده نیست و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر از آن است.»
انعام آیه ۵۹
( وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَآ إِلاَّ هُوَ
«و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست جز او [کسى] آن را نمىداند.»
انعام آیه۱۲۴
( اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ
«خدا بهتر مىداند رسالتش را کجا قرار دهد.»
قلم آیه ۷
( إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
«پروردگارت خود بهتر مىداند چه کسى از راه او منحرف شده و [هم] او به راهیافتگان داناتر است.»
انعام آیه ۵۳
( أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاکِرِینَ
«آیا خدا به [حال] سپاسگزاران داناتر نیست»
عنکبوت آیه ۱۰
( أَوَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ
«آیا خدا به آنچه در دلهاى جهانیان است داناتر نیست.»
بقره آیه ۳
( وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَهً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
«و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آیا در آن کسى را مىگمارى که در آن فساد انگیزد و خونها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را] تنزیه مىکنیم و به تقدیست مىپردازیم فرمود من چیزى مىدانم که شما نمىدانید.»
بقره آیه ۱۲۶
( وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
«و بسا چیزى را خوش نمىدارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست مىدارید و آن براى شما بد است و خدا مىداند و شما نمىدانید.»
در حدیث صحیحی آمده است که مردی از پیامبر پرسید: یا رسولالله! آیا اهل بهشت و جهنم همینک شناخته شدهاند؟
پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند: بله. آن مرد پرسید: پس عمل انسانها چه جایگاهی دارد؟ فرمودند: «کل یعمل لما خلق له أو لما یسر له».
[بخاری۷/۲۱۰_مسلم۸/۴۸]
«هر کس در جهت بدست آوردن آنچه که برای او قرار داده شده و برای او آسان گشته است، عمل میکند».
و نیز از رسول خدا صلی الله علیه وسلم دربارهی اولاد مشرکین سؤال شد. فرمود:
«الله أعلم بما کانوا عاملین».[بخاری۷/۲۱۰و۲۱۱_مسلم۸/۵۴]
«خداوند عالم است بدانچه که آنها بدان عمل میکنند».
و نیز میفرمایند:
«إن الله خلق للجنه أهلاً خلقهم لها و هم فی أصلاب أبائهم و خلق للنار أهلاً خلقهم لها و هم فی أصلاب أبائهم»
«خداوند عدهای را برای بهشت خلق کرد، درحالیکه آنها هنوز در اصلاب (پشت) پدرانشان هستند و عدهای را نیز برای جهنّم خلق کرد، درحالیکه آنها هنوز در اصلاب (پشت) پدرانشان هستند.»
و نیز میفرمایند:
«إن الرجل لیعمل عمل أهل الجنه فیما یبدو للناس و هو من أهل النار، و إن الرجل لیعمل عمل أهل النار فیما یبدو للناس و هو من أهل الجنه».[بخاری۳/۲۲۶و۷/۲۱۳]
«همانا کسانی هستند که اعمالی را انجام میدهند که در نظر مردم عمل اهل بهشت است اما آن فرد جزء کسانی است که در آتش دوزخ خواهد بود و کسانی نیز اعمالی را انجام میدهند که عمل جهنمیان است، اما آن فرد در بهشت خواهد بود».
و در این زمینه نیز میفرمایند:
«ما منکم من نفس إلا و قد علم الله منزلها من الجنه والنار»[بخاری۷/۲۱۲_مسلم۸/۴۶_۴۷]
قالوا یا رسولالله فلم نعمل أفلا نتکل؟ قال: «لا إعملوا فکل میسر لما خلق له»
ثم قرأ: ( فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى * وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى* فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى* وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَى* وَکَذَّبَ بِالْحُسْنَى* فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى ( لیل ۵- ۱۰)
«هیچ نفسی در روی زمین وجود ندارد، مگر اینکه خداوند به مکان او در بهشت و جهنم آگاه است. به رسولالله گفتند: پس برای چه دیگر ما عمل انجام دهیم و آیا بهتر نیست که توکل نماییم، بر آنچه که خداوند میداند؟ فرمودند: خیر، عمل صالح انجام دهید که هر کس به سمت آنچه برای او خلق شده است، حرکت میکند. پس این آیه را تلاوت کردند: « اما آنکه [حق خدا را] داد و پروا داشت * و [پاداش] نیکوتر را تصدیق کرد * بزودى راه آسانى پیش پاى او خواهیم گذاشت * و اما آنکه بخل ورزید و خود را بىنیاز دید * و [پاداش] نیکوتر را به دروغ گرفت * بزودى راه دشوارى به او خواهیم نمود .»