س: در چه روزی باید عقیقه ذبح شود، روز هفتم، چهاردهم یا بیست و یکم؟ آیا فرض است که فقط در یکی از این ایام عقیقه ذبح شود یا در روزهای دیگر مثلاً پنجم، هشتم و… نیز این کار جواز دارد؟
ج: بعضی از احادیثی که دربارهی عقیقه روایت شده است اشاره به این دارد که باید عقیقه در روز هفتم ذبح شود. بعضی از اصحاب گفتهاند: اگر در روز هفتم این کار صورت نگرفت روز چهاردهم، اگر باز هم نشد روز بیست و یکم، اگر آن روز هم از دست رفت، هر وقت که امکان داشت، این کار را بکند حتی اگر شده بعد از یک ماه، چند ماه، یک سال و حتی چند سال.
بعضی از علما معتقدند زمانی که طفل به سن بلوغ رسید عقیقه ساقط میشود. برخی بر این باورند که خودش باید عقیقه را ادا کند، و در اینباره دلیل محکم و صحیحی وجود ندارد. در هر حال اگر امکان ذبح درآخر هر هفتهای وجود داشت بهتر است. اگر این کار سخت بود، تعجیل آن در هفتههای اول و دوم ایرادی ندارد.
شیخ ابن جبرین، فتوای شمارهی (۳۰۹۵)