گفتار علمای سلفی معاصر در این باره بسیار واضح و صریح است. علامه آلبانی رحمه الله در توضیح یکی از احادیث میگوید: بنا بر تمام این دلالتها نمیتوانیم این گروه از مسلمین را تکفیر کنیم. چرا که به آنان اقامهی حجت نشده است و به قدر کافی دعوتگرانی وجود ندارند که دعوتِ توحید را به صورت خالص و عاری از هر گونه شرک به عموم مردم برسانند. آنقدر کم هستند که بر این امر غالب نمیآیند. واقعاً افراد کمی هستند که صدایشان به جایی نمی رسد. مگر به افرادی که در مناسبت های خاص و یا عام با آنها در ارتباط اند. اما این دعوت فراگیر و گسترده نیست. عقیده ی ما این است که اگر یکی از مسلمانان که با ما نماز می خواند، مرتکب کفر شد، او را کافر نمی دانیم. بلکه او را توجیه میکنیم که این کارش کفر است؛ می گوییم: این کار یعنی شرک به الله متعال مواظب باش مرتکب آن نشوی.
در یکی از فتواهای هیئت دائمِ پژوهشهای علمی و فتوا آمده است:
مذهب اهل سنت و جماعت بر این باور است که: آنها مسلمانی را که مرتکب گناهان کبیره ای مثل: خودکشی، شرابخواری، زنا، دزدی، خوردن مال یتیم، تهمت ناروا به زنان مؤمن و رباخواری و دیگر گناهان کبیره که کمتر از شرک هستند، بِشوَد را، تکفیر نمی کنند. اما گناهانی همچون: طلب کمک از غیر الله، مانند درخواست از مردگان برای رفع مشکلات، نذر و ذبح برای اموات و کبیره هایی از این دست، کفر اکبر هستند که باید مرتکبِ آن را با دلیل توجیه نمود. حال اگر بعد از بیان و توضیح توبه نمود، توبه اش پذیرفته است و گرنه ولی امر مسلمین او را میکشد.
خلاصه ی کلام: سلفی ها معتقد به روش اهل سنت و جماعت هستند. در تکفیر دیگران شتابزده عمل نمیکنند. یعنی مرتکبِ گناهان کبیره را کافر نمیدانند. یا فرقه هایی همچون خوارج و همان دیشان آنان، گر چه شهادتین را بر زبان جاری کرده و اهل نماز باشند و روزه بگیرند را، مسلمان نمی دانند.
با این وجود آنان به صورت کامل مانع تکفیر نمی شوند. یعنی نمی گویند هرکس که شهادتین را بر زبان آورد، گر چه مرتکب کفر شود در هیچ حالتی نمیتوان وی را تکفیر کرد. بلکه آنان تکفیر شخص معین را مطلقاً جایز نمی دانند حتی اگر یکی از مسایل دینی که صد در صد برای همگان شناخته شده است را انکار کند. بلکه می گویند: می توان کفرِ شخص خاصی را با یافت شدن شرایط و نبودِ موانع تکفیر، صادر کرد. همچنین اگر توسط علمایی که در این زمینه تخصص دارند، بر شخص خاصی حجت اقامه شد، و باز هم عمل کفری را انجام داد، تکفیرش توسط علما بلا مانع است.