اثبات نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم از طریق اعجاز قرآن کریم، نبوت پیامبران پیشین را نیز به اثبات میرساند، چرا که نام بعضی از آنان مانند موسی و عیسی در قرآن آمده و چون قرآن کلام خدا است پس هر آنچه که در آن آمده است از جمله ایمان به پیامبران مذکور در آن به اثبات میرسد. و بدین خاطر این را گفتیم که دلیل قاطع دیگری برای اثبات نبوت پیامبران قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و سلم نداریم. پس اگر کسی نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم را انکار کند و به نبوت دیگر پیامبران از جمله حضرت موسی و عیسی علیه السلام ایمان بیاورد، در واقع دچار تناقض شده و بهانه را به دست منکران اصل نبوت داده است. از این روی کفر ورزیدن به رسالت هر کدام از پیامبران الهی، کفر به رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم به حساب میآید، چرا که این کار متضمن تکذیب برخی از مفاهیم قرآن از جمله نام پیامبرانی که در آن آمده است، میباشد. به همین دلیل یکی از اعتقادات مسلمانان، ایمان به تمام انبیاء الهی است. خداوند متعال میفرماید: ﴿ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَیۡهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ کُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَٰٓئِکَتِهِۦ وَکُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَیۡنَ أَحَدٖ مِّن رُّسُلِهِۦ…﴾ [البقره: ۲۸۵].
«فرستادهی خدا (محمد) ایمان دارد به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده است و مؤمنان (نیز) بدان باور دارند. همگی به خدا و فرشتگان او و کتابهای وی و پیامبرانش ایمان آورده (و میگویند:) میان هیچکدام از پیامبران او فرق نمیگذاریم …».
یعنی به همهی پیامبران ایمان میآوریم بدون اینکه مانند یهودیان و مسیحیان میان آنان فرق بگذاریم و به عدهای ایمان بیاوریم و به عدهای دیگر کفر بورزیم[۱].
[۱]– تفسیر فتح البیان: ج ۲، ص ۱۶۲٫