- در کتاب «عقاب الأعمال» اثر شیخ صدوق آمده است:
«حدثنی محمد بن الحسن قال حدثنی محمد بن الحسن الصفار عن أحمد بن أبی عبد الله البرقی قال فی روایه إسحاق بن عمار عن أبی عبد الله -علیه السلام- قال سمعته یقول من مضت له جمعه لم یقرا فیها «قل هو الله أحد» ثم مات، مات علی دین أبی لهب»[۱]!
یعنی: «محمّد بن حسن -که خدا از او خشنود باد- مرا حدیث کرد، گفت محمّد بن حسن صفّار مرا حدیث کرد از احمد بن ابی عبدالله برقی گفت در روایت اسحاق بن عمّار از ابو عبدالله (امام صادق) آمده که از امام شنیدم که میگفت هر کس جمعهای بر او بگذرد و در آن مدت، سوره «قل هو الله احد» را نخواند و سپس بمیرد، بر دین ابی لهب (عموی پیامبر -صلى الله علیه وسلم- که ایمان نیاورد) مرده است»!
این حدیث به اجماع امّت اسلام (از شیعه و سنّی) باطل است زیرا هر هفته یکبار خواندن سوره توحید، بر مسلمانان واجب نیست تا چه رسد به آنکه تارکش، بر آیین ابی لهب بمیرد!
یعنی: «محمّد بن حسن -که خدا از او خشنود باد- مرا حدیث کرد، گفت محمّد بن حسن صفّار مرا حدیث کرد از احمد بن ابی عبدالله برقی گفت در روایت اسحاق بن عمّار از ابو عبدالله (امام صادق) آمده که از امام شنیدم که میگفت هر کس جمعهای بر او بگذرد و در آن مدت، سوره «قل هو الله أحد» را نخواند و سپس بمیرد، بر دین ابی لهب (عموی پیامبر -صلى الله علیه وسلم- که ایمان نیاورد) مرده است»!
این حدیث به اجماع امّت اسلام (از شیعه و سنی) باطل است زیرا هر هفته یکبار خواندن سوره توحید، بر مسلمانان واجب نیست تا چه رسد به آنکه تارکش، بر آئین ابی لهب بمیرد!
- در کتاب «عیون أخبار الرضا» اثر شیخ صدوق آمده است:
«وبهذا الإسناد قال قال رسول الله -صلى الله علیه وسلم- یا علی إن الله تعالی قد غفر لک ولأهلک ولشیعتک ومحبی شیعتک ومحبی محبی شیعتک ….[۲] الحدیث»
یعنی: «با این اسناد (که قبلاً ذکرش گذشت) پیامبر خدا -صلى الله علیه وسلم- فرمود: ای علی، همانا خداوند متعال تو را آمرزید و خاندانت و پیروانت و دوستان پیروانت و دوستان دوستان پیروانت (همگی را آمرزید)»!
در این حدیث چنانکه ملاحظه میکنید مبالغهای شگفت صورت گرفته است، اعلام میدارد که هر کس (هر چند کافر و ظالم و فاسق باشد) دوستان دوستان شیعیان را دوست بدارد نزد خدای سبحان آمرزیده میشود! بیشک این سخن، کلام نبوی -صلى الله علیه وسلم- نیست و دروغ آن چنان آشکار است که نیاز به بررسی سند ندارد.
این ده نمونه از احادیث کتب گوناگون شیخ صدوق، نقل و نقد شد تا خوانندگان ارجمند دریابند که در کتابهای مهمّ حدیث، چه اخبار نادرستی آمده است و اگر بخواهیم بدون قید و شرط، احادیث این کتابها را بپذیریم و مفتون بزرگی یا اشتهار نویسندگان آنها شویم، چه آسیب عظیمی به دین خدا وارد ساختهایم.
[۱]– ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، اثر شیخ صدوق، ۵۱۰، از انتشارات اخلاق (قم).
[۲]– عیون اخبار الرضا، اثر شیخ صدوق، چاپ سنگی، ص ۲۱۱٫