بر اساس تفاوتهایی که پیش از این ذکر شد برای ما آشکار میشود و که مالیات به هیچ عنوان نمیتواند به عنوان جایگزین زکات مطرح شود، زیرا اگر چنین اجازهای بدهیم حکم به از بین بردن این رکن اسلام ـ یعنی رکن زکات ـ دادهایم. بنابراین هرگز جایز نیست که مالیات را جایگزین زکات کنیم، زیرا زکات مصارف خاصی دارد که نباید از آن خارج شود و همچنین شرایط و ضوابط خاصی برای جمعآوری و مقدار و روش مصرف آن وجود دارد که باید رعایت شود.
خلاصه اینکه: جایز نیست مالیات را جایگزین زکات نمود، و این رأی اهل علم است([۱])، زیرا زکات تشریع و قانونی است از سوی خداوند و مالیات از سوی انسانها وضع شده است.
[۱]– فتاوی ابن تیمیه (۲۵/ ۹۳). محمد المحیسنی، موجز من فقه العبادات (۶۵). یوسف القرضاوی، فقه الزکاه (۲/ ۱۱۱۹).