آیا خواندن دعای گروهی بعد از نماز تراویح سنت است؟

الحمدلله

دعای گروهی بعد از نماز تراویح بدعت است، و ثابت نشده که پیامبر صلی الله علیه وسلم یا صحابه رضی الله عنهم بعد از نماز بصورت گروهی دعا خوانده باشند، و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:

«من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو ردّ».

متفق علیه

«هر کس چیزی را در دین ما ایجاد کند که جزو آن نیست ، مردود است واز او پذیرفته نمی شود.

در روایت دیگر فرمودند:

«من عملَ عملاً لیس علیه أمرنا فهو ردّ».

«هرکس کاری کند که مطابق دین و سنت ما نباشد ،مردود است».

و عبدالله ابن عمر رضی ﷲ عنهما شاگرد مکتب نبوی صلی الله علیه وسلم چنین فرموده اند:

«کل بدعه ضلاله وإن رآها الناس حسنه».

«هر بدعتی گمراهی است اگر چه مردم آنرا خوب ببینند». ( دارمی آن را با سند صحیح روایت کرده است).
و گاها در میان بعضی از جماعتها دیده می شود که با صدای بلند اذکاری را می خوانند درحالیکه هیچ ذکر مشخصی بعد از نماز تراویح از سنت نبوی وارد نشده چه رسد به اینکه با صدای بلند و بصورت گروهی آن اذکار را بخوانند.

آنچه که جایز است در نماز تراویح انجام داد اینست که در کعت آخر امام قنوت بخواند و مامومین آمین بگویند،

همانگونه که در عهد عمر رضی الله عنه، ابی بن کعب رضی الله عنه در نماز تراویح قنوت می خواندند. و یا بعد از نماز وتر خود سه بار ذکر « سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ‏» را بخوانند،

البته نه بصورت گروهی،
بلکه هرکس برای خود این ذکر را می خواند که جایز است اندکی صدایش را بالا ببرد.

از ابی بن کعب رضی الله عنه روایت شده که گفت:
« کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقْرَأُ فِی الْوِتْرِ بِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی وَقُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَإِذَا سَلَّمَ قَالَ : سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ، سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ، سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ، وَرَفَعَ بِهَا صَوْتَهُ».

أحمد (۱۴۹۲۹) أبو داود (۱۴۳۰) و نسائی (۱۶۹۹) و صححه الألبانی فی صحیح النسائی (۱۶۵۳) .

یعنی: رسول خدا صلی الله علیه وسلم در نماز

وتر

سوره سبح اسم ربک الاعلی و قل یا ایها الکافرون و قل هو الله احد می خواند، و هرگاه سلام می دادند می گفت:

سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ،
سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ،
سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ،

و در هنگام خواندن صدایش را بالا می برد.

بنابراین انجام این اعمال کافیست و نیازی به بدعتهای ایجاد شده وجود ندارد.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …