تراویح و تعداد رکعات آن (۱۶)

(چرا در مکه و مدینه بیست رکعت تراویح خوانده می شود؟)

همان طور که قبلا گفته شد هیچ دلیل معتبر و صحیحی وجود ندارد که بیست رکعت تراویح را ثابت کند و از آنجایی که برخواندن بیست رکعت هیچ اجماع شرعی منعقد نشده است (که در قسمت های گذشته به بررسی همه ی آنها پرداخته شد) اما برخی برای اثبات بیست رکعت تراویح این چنین طرح شبهه و سوال می کنند که: اگر خواندن بیست رکعت تراویح درست نیست پس چرا در مسجد الحرام و مسجد النبی بیست رکعت تراویح خوانده می شود؟

جواب:

از آنجایی که حرمین مرکز تجمع مذاهب و مسلمانان است و از آنجایی که تعداد رکعات تراویح بین مذاهب متفاوت است لذا تراویح در آنجا بیست رکعت خوانده می شود اما خود علما، مفتیان و مردم حرمین شریفین معتقدند که بیست رکعت تراویح سنت نیست که این مساله در کتاب های فتوا علما آن سرزمین مشخص و روشن است.

به عنوان مثال در یکی از این کتاب ها آمده است: «نماز تراویح سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم است که احادیث بیانگر این مطلب هستند که پیامبرصلی الله علیه و سلم چه در رمضان و چه در غیر رمضان از یازده رکعت بیشتر نمی خواندند». (فتاوی انجمن دایمی مباحث علمی وافتا/ ج۷/ ص۱۹۶ – ۱۹۴) و (فتاوای علماء البلد الحرام/ ج ۳/ ص۲۶۷)

به همین جهت در سایر مساجد شهر مکه و مدینه مردم در شب های ماه مبارک رمضان هشت رکعت تراویح می خوانند.

عمل اهل مکه و مدینه و یا هر سرزمین دیگری برای ما مسلمانان حجت نیست که این مساله را خود کسانی که می گویند تراویح بیست رکعت است پذیرفته اند و حقیقت هم همین است و جز امام مالک رحمه الله که ایشان تنها عمل اهل مدینه را حجت می دانست اما سایر مذاهب و علما عمل یک سرزمینی را حجت نمی دانند. بنابراین ما باید تابع قرآن و احادیث صحیح باشیم نه تابع گروه یا سرزمینی خاص؛ هرچند که در مسجدالحرام و مسجد النبی بیست رکعت تراویح می خوانند.

حال سوال این است: کسانی که خود را مقلد می دانند چطور در این مساله از اصول مذهب و امام خود خارج شدند و غیرمقلد شدند؟ و در مقابل کسانی را که در چهارچوب اصول فقه مسایل را بررسی می کنند غیرمقلد و لامذهب و… معرفی می کنند؟ در حقیقت غیرمقلد و لامذهب آنها هستند که برای اثبات نظریه و روش خودشان به هرشاخه و مذهبی می پرند.

همچنین سوال بنده از کسانی که برای اثبات خواندن بیست رکعت تراویح عمل حرمین شریفین را مطرح می کنند این است که: در مسجد الحرام و مسجد النبی در نماز رفع الیدین می کنند، بعد از فاتحه آمین را با صدای بلند می گویند، مقتدی در نماز جماعت پشت سر امام سوره فاتحه را می خواند و… چرا شما این کارها را انجام نمی دهید؟

کسانی که خواندن بیست رکعت تراویح در مسجد الحرام و مسجد النبی را برای اثبات بیست رکعت تراویح مطرح می کنند، در حقیقت عمل آن سرزمین را حجت قرار می دهند به این ترتیب باید همه ی اعمال آن سرزمین را هم حجت دانسته و به آنها عمل کنند. اما آیا به تمام اعمالی که در آن سرزمین صورت می گیرد عمل می کنند؟

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …