تراویح و تعداد رکعات آن (۹)

(آیا حضرت علی دستور به خواندن بیست رکعت داده است؟)

سومین دلیلی که قائلین به بیست رکعت تراویح به آن استناد می کنند روایتی است که از حضرت علی رضی الله عنه روایت شده است که ایشان به شخصی دستور داد که در رمضان برای مردم بیست رکعت نماز بخواند.

از حضرت علی رضی الله عنه در مورد این قضیه دو روایت وجود دارد:

اولین روایت این است: «أَنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ أَمَرَ رَجُلًا أَنْ یُصَلِّیَ، بِالنَّاسِ خَمْسَ تَرْوِیحَاتٍ عِشْرِینَ رَکْعَه»: (علی مردی را دستور داد که در رمضان برای مردم بیست رکعت نماز بخواند). (السنن الکبرى/ ش:۴۲۹۲) و (الشریعه / ش:۱۲۴۰) و (الإبانه الکبرى / ش:۸۱).

پاسخ به این روایت:

خود امام بیهقی بعد از نقل این روایت می گوید:«وَفِى هَذَا الإِسْنَادِ ضَعْف»: (در این سند ضعفی وجود دارد). (السنن الکبرى/ ش:۴۲۹۲).

اما علت ضعف چیست؟

در پاسخ باید بگویم: این روایت را فردی به نام “ابو الحسناء” روایت کرده است که ایشان “مجهول الحال” است.

امام ترمذی می گوید: (امام بخاری و ابن مدینی ابو الحسناء را نمی شناختند). (العلل الکبیر / ص ۲۴۵) و

حافظ ابن حجر در مورد او می گوید: «مجهول»: (فرد نامعلومی است). (لسان المیزان/ ج۷/ ص۴۵۹) و (تقریب التهذیب/ ج ۲/ ص۶۳۳).

ذهبی نام “ابو الحسناء” را در لیست افراد ضعیف آورده و گفته است: «ابن خراش گفته است که او را نمی شناسد». (المغنی فی الضعفاء / ج۲/ ص۷۸۰/ ش:۷۴۰۶).
و علامه ذهبی در جای دیگر در مورد او می گوید: «لا یعرف»: (شناخته شده نیست). (میزان الاعتدال / ج۴/ ص۵۱۵)

خلاصه: این روایت به دلیل مجهول بودن راوی مردود است.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …