ﯾﻌﻨﯽ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﻫﻢﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﯾﺎ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ . ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺷﺮﮐﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻏﯿﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﯾﻦﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺎﻥ، ﺍﺷﻌﺎﺭ، ﺗﺄﻟﯿﻔﺎﺕ، ﯾﺎﺩﺑﻮﺩ، ﺍﺳﺘﻌﺎﻧﺖ،ﻣﻨﺖﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ ﻭ … ﺍﺯ ﻏﯿﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﯾﺎﺩﻣﯽﮐﻨﻨﺪ؛ ﭼﻨﺎﻥﮐﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
« ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِﻣَﻦْ ﯾَﺘَّﺨِﺬُ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠّٰﻪِ ﺃَﻧْﺪَﺍﺩًﺍ ﯾُﺤِﺒُّﻮﻧَﻬُﻢْ ﮐَﺤُﺐِّ ﺍﻟﻠّٰﻪِ ﻭَﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺁَﻣَﻨُﻮﺍ ﺃَﺷَﺪُّ ﺣُﺒًّﺎ ﻟِﻠّٰﻪِ » [ﺍﻟﺒﻘﺮﺓ : ۱۶۵ ].
ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﯽﮔﺰﯾﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥﻫﺎﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ .
ﺷﺮﮎ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺎﻟﯽ ( ﻧﺬﺭ )
ﻧﺬﺭ ﻧﻮﻋﯽ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻓﻘﻂ ﺣﻖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺬﺭﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺷﺮﮎ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﺻﻼ ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . ﺍﻟﻠّٰﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭﺗﻌﺎﻟﻰٰ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
«ﻗُﻞْ ﺇِﻥَّ ﺻَﻠَﺎﺗِﯽ ﻭَﻧُﺴُﮑِﯽ ﻭَﻣَﺤْﯿَﺎﯼَ ﻭَﻣَﻤَﺎﺗِﯽﻟِﻠّٰﻪِ ﺭَﺏِّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﯿﻦَ ٭ ﻟَﺎ ﺷَﺮِﯾﮏَ ﻟَﻪُ ﻭَﺑِﺬٰﻟِﮏَ ﺃُﻣِﺮْﺕُ ﻭَﺃَﻧَﺎ ﺃَﻭَّﻝُﺍﻟْﻤُﺴْﻠِﻤِﯿﻦَ » [ﺍﻧﻌﺎﻡ : ۱۶۲ ﻭ۱۶۳ ].
ﺑﮕﻮ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻦ ﻭﺣﺞ ﻣﻦ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﺍﻡ ﻭﺯﻧﺪﮔﯽﺍﻡ ﻭ ﻣﺮﮔﻢ ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍﯼﺧﺪﺍﺳﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ .
ﻫﯿﭻ ﺷﺮﯾﮑﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪﺍﯾﻦ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩﺍﻡ ﻭ ﻣﻦ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥﺍﻡ .ﻭ ﻧﺬﺭ ﺩﺭ «ﻧُﺴُﮑﯽ » ﺩﺍﺧﻞ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ :
«ﻣَﻦْ ﻧَﺬَﺭَ ﺃﻥْ ﯾُﻄِﯿْﻊَ ﺍﻟﻠّٰﻪَﻓَﻠْﯿُﻄِﻌْﻪُ، ﻭَﻣَﻦ ﻧَﺬَﺭَ ﺃﻥْ ﯾَﻌْﺼِﯿْﻪِ ﻓَﻠَﺎ ﯾَﻌْﺼِﻪِ ».
ﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺬﺭﮐﺮﺩ، ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ؛ ﻭﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻟﻠّٰﻪ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ
ﺍﻟﻠّٰﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻧﮑﻨﺪ .
( ﺑﺨﺎﺭﯼ : ۶۶۹۶، ۶۷۰۰؛ ﺗﺮﻣﺬﯼ : ۱۵۲۶ ).
ﻧﺬﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ، ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕﻋﻠﻤﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻪ ﺑﺎﻃﻞﺍﺳﺖ : ﯾﮑﯽ ﺍﯾﻦﮐﻪ : ﺍﯾﻦ ﻧﺬﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺬﺭﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺭﻭﺍ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻧﺬﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ ﻭﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ .
ﻭﺟﻪ ﺩﻭﻡ ﺍﯾﻦﮐﻪ : ﻧﺬﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﺮﺩﻩﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﺾ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﮐﻨﺪ .
ﻭﺟﻪ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻦﮐﻪ : ﻧﺬﺭ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻩﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮﺍﺯ ﺍﻟﻠّٰﻪ ﺳُﺒْﺤَﺎﻧَﻪُ ﻭَﺗَﻌَﺎﻟَﻰ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ .
(ﮐﺬﺍ ﻓﯽ ﺷﺮﺡﺩﺭﺭ ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ . ﻧﮕﺎ : ﻓﺘﺎﻭﻯ ﻟﮑﻨﻮﯼ : ۲ /۲۹۹ ، ۳۰۰؛ ﺑﺤﺮﺍﻟﺮﺍﺋﻖ :۲ /۳۲۰ ، ۳۲۱؛ ﺣﺎﺷﯿﺔ ﺍﺑﻦ ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ : ۶ /۴۰۵ ، ۴۰۶، ﻁ .ﺩﺍﺭﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ )ﺩﺭ ﺍﻟﺪُﺭّ ﺍﻟﻤﺨﺘﺎﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ :
« ﻭ ﺑﺪﺍﻥ : ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺬﺭﯼﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﮐﺜﺮ ﻋﻮﺍﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻥﭼﻪ ﺍﺯﭘﻮﻝ، ﭼﺮﺍﻍ، ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ، ﺑﺮ ﻗﺒﻮﺭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻘﺮﺏ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺁﻥﻫﺎ، ﭘﺲ ﺁﻥﺑﻪ ﺍﺟﻤﺎﻉ، ﺑﺎﻃﻞ ﻭﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﺪ : ﺍﯼ
ﻓﻼﻥ ﺳﯿّﺪﻡ ! ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﮔﻤﺸﺪﻩﺍﻡ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ، ﯾﺎ ﻣﺮﯾﻀﻢ
ﺷﻔﺎ ﯾﺎﺑﺪ، ﯾﺎ ﺣﺎﺟﺘﻢ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭﻃﻼ ﯾﺎ ﻧﻘﺮﻩ ﯾﺎ ﻃﻌﺎﻡ ﯾﺎ ﺷﻤﻊ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻣﯽﺩﻫﻢ .
( ﺍﻟﺒﺤﺮ ﺍﻟﺮﺍﺋﻖ : ۲ /۳۲۰ ؛ ﺣﺎﺷﯿﺔ ﺍﺑﻦ ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ : ۶ /۴۰۵ ، ۴۰۶ ).
ﻋﻼﻣﻪ ﺁﻟﻮﺳﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﺬﺭ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﺬﺭ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ،ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ : ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﺬﺭ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﺍﻭﻟﯿﺎ ﻣﯽﺑﺨﺸﯿﻢ؛ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺷﮑﺎﻟﯽﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺑﻪ ﺷﺮﻃﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﻇﺎﻫﺮﺣﺎﻝ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪﺁﻥﻫﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ : ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﺬﺭ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﭘﺪﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﮐﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﺑﯿﺶﺗﺮﻣﺤﺘﺎﺝﺍﻧﺪ، ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ .
(ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻤﻌﺎﻧﯽ : ۱۷ /۲۱۲ ).
ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﯿﺪ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ :
« ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺣَﺮَّﻡَ ﻋَﻠَﯿْﮑُﻢُ
ﺍﻟْﻤَﯿْﺘَﺔَ ﻭَﺍﻟﺪَّﻡَ ﻭَﻟَﺤْﻢَ ﺍﻟْﺨِﻨْﺰِﯾﺮِ ﻭَﻣَﺎ ﺃُﻫِﻞَّ ﺑِﻪِ ﻟِﻐَﯿْﺮِﺍﻟﻠّٰﻪِ » [ﺑﻘﺮﻩ : ۱۷۳ ].
ﺟﺰ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﺭﺍ، ﻭ ﺧﻮﻥ ﺭﺍ، ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﮎﺭﺍ، ﻭ ﺁﻥﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺫﺑﺢ ﺁﻥ، ﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺁﻭﺍﺯ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.