حکم فردی که به أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها تهمت رابطه نامشروع می زند

عائشه رضی الله عنها و سایر همسران رسول الله صلی الله علیه وسلم که مادران مؤمنان می باشند جزء اصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم هستند بنابراین هر نص(اعم از آیه یا حدیث) که از دشنام دادن به اصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم نهی می کند،شاملد ام المؤمنین عائشه رضی الله عنها نیز می گردد که از آن جمله می توان به حدیث زیر اشاره نمود:

از ابوسعیدالخدری رضی الله عنه روایت است، رسول الله صلى الله علیه وسلم می فرماید: (لاتسبوا أصحابی فلو أن أحدکم أنفق مثل أحد ذهبا ما بلغ مد أحدهم و لانصیفه)یعنی: ( اصحاب مرا مورد دشنام و ناسزا قرار ندهید زیرا اگر یکی از شما به اندازه کوه احد طلا انفاق کند- به خاطر اخلاصی که دارند- به اندازه یک مد ( یک مشت متوسط) و یا نصف مد آنها هم نمی رسد)صحیح بخاری
علاوه بر این علمای اسلام اتفاق نظر دارند که اگر فردی أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها را بعد از اعلان بی گناهی ایشان از سوی پرودگار دوباره در خصوص همان چیز مورد اتهام قرار دهد کافر می شود زیرا در حقیقت چنین فردی آیات اعلان بی گناهی ایشان را که در سوره نور از جانب الله سبحانه وتعالى نازل شده است را باور نداشته است و از اینرو کافر می شود.
امام مالک رحمه الله می فرماید: ( فمن رماها فقد خالف القرآن ومن خالف القرآن قتل) یعنى: (فردی که عائشه رضی الله عنها را مورد اتهام مذکور قرار دهد با قرآن کریم مخالفت کرده است و فردی که با قرآن کریم مخالفت کند کشته می شود).
و إبن حزم رحمه الله می گوید: ( قول مالک ههنا صحیح وهی رده تامه وتکذیب لله تعالى فی قطعه ببراءتها)یعنی: (سخن امام مالک رحمه الله در این خصوص صحیح است زیرا- اتهام زدن به أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها بعد از اعلان قطعی بی گناهی ایشان از سوی خداوند- ارتداد و تکذیب خداوند متعال تلقی می شود).

أبوبکر ابن العربی رحمه الله می گوید: ( لأن أهل الإفک رموا عائشه المطهره بالفاحشه فبرأها الله فکل من سبها بما برأها الله منه فهو مکذب لله ومن کذب الله فهو کافر فهذا طریق مالک وهی سبیل لائحه لأهل البصائر )یعنی: (باتوجه به اینکه اهل حادثه افک، عائشه پاک و پارسا را متهم به رابطه نامشروع نمودند اما خداوند متعال بی گناهی ایشان را اعلام کرد از اینرو هر احدی که بعد از اعلان بی گناهی ایشان از سوی پرودگار دوباره در خصوص همان چیز ایشان را مورد اتهام قرار دهد کافر می شود و این منهج امام مالک رحمه الله و منهج واضح خردمندان و آگاهان- به کتاب خداوند و سنت پیامبرش صلی الله علیه و سلم- می باشد).
قاضی ابویعلی می گوید ( من قذف عائشه بما برأها الله منه کفر بلا خلاف وقد حکى الإجماع على هذا غیر واحد وصرح غیر واحد من الأئمه بهذا الحکم ) یعنی: (هر فردی که أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها را بعد از اعلان بی گناهی ایشان از سوی پرودگار دوباره در همان خصوص مورد اتهام قرار دهد به اتفاق اهل علم کافر می گردد و حتی چند تن از علماء نیز در این مورد اجماع نقل کرده اند و تعدادی از بزرگان دین نیز بر این حکم تصریح نموده اند).

إبن أبی موسی رحمه الله می گوید: ( ومن رمى عائشه رضی الله عنها بما برأها الله منه فقد مرق من الدین ولم ینعقد له نکاح على مسلمه ) یعنی: ( هر فردی که أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها را بعد از اعلان بی گناهی ایشان از سوی پرودگار دوباره در همان خصوص مورد اتهام قرار دهد از دین خارج می گردد و عقد نکاح وی با هیچ بانوی مسلمانی منعقد نمی شود).
و إبن قدامه رحمه الله می گوید: ( ..فمن قذفها بما برأها الله منه فقد کفر بالله العظیم ) یعنی: ( هر فردی که أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها را بعد از اعلان بی گناهی ایشان از سوی پرودگار دوباره در همان خصوص مورد اتهام قرار دهد قطعا به خداوند بزرگ مرتبه کفر ورزیده است).
و امام نووی رحمه الله می فرماید: (براءه عائشه رضی الله عنها من الإفک وهی براءه قطعیه بنص القرآن العزیز فلو تشکک فیها إنسان والعیاذ بالله صار کافرا مرتدا بإجماع المسلمین) یعنی: ( بی گناهی ام المؤمنین عائشه رضی الله عنها از افترای مذکور در حادثه افک به تصریح قرآن عزیز قطعی می باشد لذا اگر انسان در این مورد شک و تردیدی به خود راه بدهد به اتفاق مسلمانان-والعیاذ بالله- کافر و مرتد می گردد).
و امام إبن القیم رحمه الله می فرماید: ( واتفقت الأمه على کفر قاذفها) یعنی: ( امت اسلام در مورد کافر شدن فردی که ام المؤمنین عائشه رضی الله عنها را مورد اتهام مذکور قرار می دهد اتفاق نظر دارند).
و امام إبن کثیر رحمه الله در تفسیر خویش می فرماید: ( أجمع العلماء رحمهم الله قاطبه على أن من سبها بعد هذا ورماها به بعد هذا الذی ذکر فی هذه الآیه فإنه کافر لأنه معاند للقرآن ) یعنی: (همه اهل علم اتفاق نظر دارند که اگر احدی بعد از اعلان بی گناهی أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها در این آیه، دوباره ایشان را مورد همان اتهام قرار بدهد کافر می گردد زیرا چنین شخصی با قرآن مخالفت می کند).

و إمام بدرالدین زرشکی رحمه الله می فرماید: ( من قذفها فقد کفر لتصریح القرآن الکریم ببراءتها ) یعنی: ( هر فردی که أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها را متهم به رابطه نامشروع شایعه شده در حادثه افک- کند کافر می گردد زیرا قرآن کریم به بی گناهی ایشان تصریح کرده است).
١۴٣٧/٣/٢١ هجری قمری.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …