نشانههای بزرگ است و هنگامی که ظاهر شوند قیامت به دنبال آن میآید که ده علامت و نشانه میباشند که هیچکدام از آنها ظاهر نشدهاند. مسلم در صحیحش از حذیفه بن اسید روایت میکند که گفت: «اطَّلَعَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَیْنَا وَنَحْنُ نَتَذَاکَرُ فَقَالَ مَا تَذَاکَرُونَ قَالُوا نَذْکُرُ السَّاعَهَ قَالَ آنها لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آیَاتٍ فَذَکَرَ الدُّخَانَ وَالدَّجَّالَ وَالدَّابَّهَ وَطُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَنُزُولَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَیَأَجُوجَ وَمَأْجُوجَ وَثَلَاثَهَ خُسُوفٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ بِجَزِیرَهِ الْعَرَبِ وَآخِرُ ذَلِکَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ الْیَمَنِ تَطْرُدُ النَّاسَ إِلَى مَحْشَرِهِمْ»[۱] «پیامبر صلی الله علیه و سلم بر ما وارد شد در حالیکه ما مشغول گفتگو با هم بودیم. فرمود: درمورد چه چیز دارید صحبت میکنید؟ گفتند: در مورد قیامت. فرمود: قیامت برپا نمیگردد تا ده نشانه آن نیاید که عبارتند از:۱٫دخان۲٫دجال۳٫دابه۴٫ طلوع نمودن خورشید از غرب۵٫نزول عیسی بن مریم صلی الله علیه و سلم ۶٫یأجوج و مأجوج۷و۸و۹٫ روی دادن سه خسوف[۲] که یکی در مشرق، یکی در مغرب و دیگری در جزیره العرب روی میدهد۱۰٫آتشی که از یمن خارج میشود و مردم را به سوی مکان قیامت فراری میدهد.» و در بعضی احادیث دیگر مهدی، خراب شدن کعبه، بلند گردیدن قرآن از زمین ذکر گردیده که ذکر آن خواهد آمد.
و اکثر محققین اهل علم بر این باورند که علامتهای بزرگ قیامت این ده تا میباشند و این سه و آنچه در حدیث حذیفه بن اسید ذکر شده جدا از روی دادن خسوف هستند و اینکه اینها از علامتهای قیامت هستند شکی نیست همانگونه که نص حدیث بر واقع شدن آن قبل از نشانه دهم دلالت دارد و این مقدمه ای برای آن است و برای این گفته در روایت دیگری، حدیث حذیفه بن اسید گواه است و مسلم همچنین آن را روایت کرده و در آن خسوف را در ذکر بر غیر آن از علامتها بیان داشته آنجا که پیامبر میفرماید: «إِنَّ السَّاعَهَ لَا تَکُونُ حَتَّى تَکُونَ عَشْرُ آیَاتٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ فِی جَزِیرَهِ الْعَرَبِ وَالدُّخَانُ وَالدَّجَّالُ»..)[۳] «قیامت برپا نمیشود تا ده نشانه میآید: خسوف در مشرق، خسوف در مغرب و خسوف در جزیره العرب، دخان، دجال و …» سپس بقیه نشانهها را ذکر کرده است. قرطبی میگوید: (فأول الآیات على ما فی هذه الروایه الخسوفات الثلاثه وقد وقع بعضها فی زمن النبی صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلِّم ذکره ابن وهب…) «از اولین نشانهها در این روایت خسوف سه گانه است که بعضی از آن در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم که ابن وهب ذکر کرده واقع شده است».
[۱] صحیح مسلم برقم (۲۹۰۱).
[۲] فرورفتگی که در زمین به وجود میآید را خسف میگویند.
[۳] صحیح مسلم برقم (۲۹۰۱).