ﺷﺮﮎ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻗﻠﺒﯽ ‏(ﻣﺤﺒﺖ)

ﯾﻌﻨﯽ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﻫﻢﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﯾﺎ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ . ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺷﺮﮐﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻏﯿﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﯾﻦﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺎﻥ، ﺍﺷﻌﺎﺭ، ﺗﺄﻟﯿﻔﺎﺕ، ﯾﺎﺩﺑﻮﺩ، ﺍﺳﺘﻌﺎﻧﺖ،ﻣﻨﺖﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ ﻭ … ﺍﺯ ﻏﯿﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﯾﺎﺩﻣﯽﮐﻨﻨﺪ؛ ﭼﻨﺎﻥﮐﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏

« ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِﻣَﻦْ ﯾَﺘَّﺨِﺬُ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠّٰﻪِ ﺃَﻧْﺪَﺍﺩًﺍ ﯾُﺤِﺒُّﻮﻧَﻬُﻢْ ﮐَﺤُﺐِّ ﺍﻟﻠّٰﻪِ ﻭَﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺁَﻣَﻨُﻮﺍ ﺃَﺷَﺪُّ ﺣُﺒًّﺎ ﻟِﻠّٰﻪِ ‏» ‏[ﺍﻟﺒﻘﺮﺓ : ۱۶۵ ‏].

ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﯽﮔﺰﯾﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥﻫﺎﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ .

ﺷﺮﮎ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺎﻟﯽ ‏( ﻧﺬﺭ ‏)
ﻧﺬﺭ ﻧﻮﻋﯽ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻓﻘﻂ ﺣﻖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺬﺭﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺷﺮﮎ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﺻﻼ ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . ﺍﻟﻠّٰﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭﺗﻌﺎﻟﻰٰ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :

«ﻗُﻞْ ﺇِﻥَّ ﺻَﻠَﺎﺗِﯽ ﻭَﻧُﺴُﮑِﯽ ﻭَﻣَﺤْﯿَﺎﯼَ ﻭَﻣَﻤَﺎﺗِﯽﻟِﻠّٰﻪِ ﺭَﺏِّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﯿﻦَ ٭ ﻟَﺎ ﺷَﺮِﯾﮏَ ﻟَﻪُ ﻭَﺑِﺬٰﻟِﮏَ ﺃُﻣِﺮْﺕُ ﻭَﺃَﻧَﺎ ﺃَﻭَّﻝُﺍﻟْﻤُﺴْﻠِﻤِﯿﻦَ ‏» ‏[ﺍﻧﻌﺎﻡ : ۱۶۲ ﻭ۱۶۳ ‏].

ﺑﮕﻮ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻦ ﻭﺣﺞ ﻣﻦ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﺍﻡ ﻭﺯﻧﺪﮔﯽﺍﻡ ﻭ ﻣﺮﮔﻢ ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍﯼﺧﺪﺍﺳﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ .

ﻫﯿﭻ ﺷﺮﯾﮑﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪﺍﯾﻦ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩﺍﻡ ﻭ ﻣﻦ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥﺍﻡ .ﻭ ﻧﺬﺭ ﺩﺭ ‏«ﻧُﺴُﮑﯽ ‏» ﺩﺍﺧﻞ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ :

«ﻣَﻦْ ﻧَﺬَﺭَ ﺃﻥْ ﯾُﻄِﯿْﻊَ ﺍﻟﻠّٰﻪَﻓَﻠْﯿُﻄِﻌْﻪُ، ﻭَﻣَﻦ ﻧَﺬَﺭَ ﺃﻥْ ﯾَﻌْﺼِﯿْﻪِ ﻓَﻠَﺎ ﯾَﻌْﺼِﻪِ ‏».

ﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺬﺭﮐﺮﺩ، ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ؛ ﻭﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻟﻠّٰﻪ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ
ﺍﻟﻠّٰﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻧﮑﻨﺪ .
( ﺑﺨﺎﺭﯼ : ۶۶۹۶، ۶۷۰۰؛ ﺗﺮﻣﺬﯼ : ۱۵۲۶ ‏).

ﻧﺬﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ، ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕﻋﻠﻤﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻪ ﺑﺎﻃﻞﺍﺳﺖ : ﯾﮑﯽ ﺍﯾﻦﮐﻪ : ﺍﯾﻦ ﻧﺬﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺬﺭﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺭﻭﺍ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻧﺬﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ ﻭﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ .

ﻭﺟﻪ ﺩﻭﻡ ﺍﯾﻦﮐﻪ : ﻧﺬﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﺮﺩﻩﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﺾ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﮐﻨﺪ .

ﻭﺟﻪ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻦﮐﻪ : ﻧﺬﺭ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻩﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮﺍﺯ ﺍﻟﻠّٰﻪ ﺳُﺒْﺤَﺎﻧَﻪُ ﻭَﺗَﻌَﺎﻟَﻰ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ .

‏(ﮐﺬﺍ ﻓﯽ ﺷﺮﺡﺩﺭﺭ ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ . ﻧﮕﺎ : ﻓﺘﺎﻭﻯ ﻟﮑﻨﻮﯼ : ۲ /۲۹۹ ، ۳۰۰؛ ﺑﺤﺮﺍﻟﺮﺍﺋﻖ :۲ /۳۲۰ ، ۳۲۱؛ ﺣﺎﺷﯿﺔ ﺍﺑﻦ ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ : ۶ /۴۰۵ ، ۴۰۶، ﻁ .ﺩﺍﺭﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ ‏)ﺩﺭ ﺍﻟﺪُﺭّ ﺍﻟﻤﺨﺘﺎﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ‏

« ﻭ ﺑﺪﺍﻥ : ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺬﺭﯼﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﮐﺜﺮ ﻋﻮﺍﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻥﭼﻪ ﺍﺯﭘﻮﻝ، ﭼﺮﺍﻍ، ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ، ﺑﺮ ﻗﺒﻮﺭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻘﺮﺏ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺁﻥﻫﺎ، ﭘﺲ ﺁﻥﺑﻪ ﺍﺟﻤﺎﻉ، ﺑﺎﻃﻞ ﻭﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﺪ : ﺍﯼ
ﻓﻼﻥ ﺳﯿّﺪﻡ ! ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﮔﻤﺸﺪﻩﺍﻡ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ، ﯾﺎ ﻣﺮﯾﻀﻢ
ﺷﻔﺎ ﯾﺎﺑﺪ، ﯾﺎ ﺣﺎﺟﺘﻢ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭﻃﻼ ﯾﺎ ﻧﻘﺮﻩ ﯾﺎ ﻃﻌﺎﻡ ﯾﺎ ﺷﻤﻊ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻣﯽﺩﻫﻢ .‏

( ﺍﻟﺒﺤﺮ ﺍﻟﺮﺍﺋﻖ : ۲ /۳۲۰ ؛ ﺣﺎﺷﯿﺔ ﺍﺑﻦ ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ : ۶ /۴۰۵ ، ۴۰۶ ‏).

ﻋﻼﻣﻪ ﺁﻟﻮﺳﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﺬﺭ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﺬﺭ ﻏﯿﺮﺍﻟﻠّٰﻪ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ،ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ : ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﺬﺭ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﺍﻭﻟﯿﺎ ﻣﯽﺑﺨﺸﯿﻢ؛ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺷﮑﺎﻟﯽﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺑﻪ ﺷﺮﻃﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﻇﺎﻫﺮﺣﺎﻝ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪﺁﻥﻫﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ : ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﺬﺭ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﭘﺪﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﮐﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﺑﯿﺶﺗﺮﻣﺤﺘﺎﺝﺍﻧﺪ، ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ .

(ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻤﻌﺎﻧﯽ : ۱۷ /۲۱۲ ‏).

ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﯿﺪ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ :

« ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺣَﺮَّﻡَ ﻋَﻠَﯿْﮑُﻢُ
ﺍﻟْﻤَﯿْﺘَﺔَ ﻭَﺍﻟﺪَّﻡَ ﻭَﻟَﺤْﻢَ ﺍﻟْﺨِﻨْﺰِﯾﺮِ ﻭَﻣَﺎ ﺃُﻫِﻞَّ ﺑِﻪِ ﻟِﻐَﯿْﺮِﺍﻟﻠّٰﻪِ ‏» ‏[ﺑﻘﺮﻩ : ۱۷۳ ‏].

ﺟﺰ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﺍﺭ ﺭﺍ، ﻭ ﺧﻮﻥ ﺭﺍ، ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﮎﺭﺍ، ﻭ ﺁﻥﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺫﺑﺢ ﺁﻥ، ﺑﺮﺍﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺁﻭﺍﺯ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …