ﺣﮑﻢ ﻏﺴﻞ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ (ﮔﻔﺘﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﯿﺦ ﺍﺑﻦ ﺑﺎﺯ )

ﺳﻨﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻏﺴﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﺍﻓﻀﻞ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺮﻭﺩ ﻏﺴﻞ ﮐﻨﺪ؛

ﺯﯾﺮﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺁﻟِﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ :‏[ ﺇِﺫَﺍﺭَﺍﺡَ ﺃَﺣَﺪُﮐُﻢْ ﺇِﻟَﯽ ﺍﻟْﺠُﻤُﻌَﺔِ ﻓَﻠْﯿَﻐْﺘَﺴِﻞْ ‏]

‏(ﻫﺮﮔﺎﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﺮﻭﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﻏﺴﻞ ﮐﻨﺪ ‏). ﺑﺨﺎﺭﯼ ‏(۸۸۲ ‏)

ﻣﺘﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺯ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ‏( ۸۴۰‏)

ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻏﺴﻞ ﮐﻨﺪ ﺟﺎﺋﺰ ﺍﺳﺖ، ﺯﯾﺮﺍ ﻏﺴﻞ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺳﻨﺖ ﻣﺆﮐﺪﻩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺷﻮﺩ . ﺑﻬﺘﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻏﺴﻞ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ.

ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻭ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﺑﺪﺑﻮﯾﯽ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﻮﻫﺎﯼ ﺧﻮﺵ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﺧﻮﺏ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻉ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﯽ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﮔﺎﻣﻬﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﻫﺮﮔﺎﻣﯽ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺶ ﮐﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﯼ ﺑﻪﺩﺭﺟﺎﺗﺶ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ، ﺍﻭﻝ ﭘﺎﯼ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺁﻟِﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺩﺭﻭﺩﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ، ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
[ ﺃﻋﻮﺫ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﻭ ﺑﻮﺟﻬﻪ ﺍﻟﮑﺮﯾﻢ ﻭ ﺳﻠﻄﺎﻧﻪ ﺍﻟﻘﺪﯾﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﺍﻟﺮﺟﯿﻢ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻟﯽ ﺃﺑﻮﺍﺏ ﺭﺣﻤﺘﮏ ‏].
ﺳﭙﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻣﻘﺪﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻔﻞ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﻓﺎﺻﻠﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﺗﻼﻭﺕ ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﯾﺎ ﺑﻪ ﺫﮐﺮﻭ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭ ﺑﺎﻻﯼ ﻣﻨﺒﺮ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ. ﺩﺭﺍﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﮔﻮﺵ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ، ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﮐﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﮐﻨﺪ ﻗﻄﻌﺎً ﺧﯿﺮ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺭﺍﮐﺴﺐ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳت.

ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺁﻟِﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
‏[ ﻣَﻦْ ﺍﻏْﺘَﺴَﻞَ ﺛُﻢَّ ﺃَﺗَﯽ ﺍﻟْﺠُﻤُﻌَﺔَ ﻓَﺼَﻠَّﯽ ﻣَﺎ ﻗُﺪِّﺭَ ﻟَﻪُ، ﺛُﻢَّ ﺃَﻧْﺼَﺖَ ﺣَﺘَّﯽ ﯾَﻔْﺮُﻍَ ﻣِﻦْﺧُﻄْﺒَﺘِﻪِ ﺛُﻢَّ ﯾُﺼَﻠِّﯽ ﻣَﻌَﻪُ، ﻏُﻔِﺮَ ﻟَﻪُ ﻣَﺎ ﺑَﯿْﻨَﻪُ ﻭَﺑَﯿْﻦَ ﺍﻟْﺠُﻤُﻌَﺔِ ﺍﻟْﺄُﺧْﺮَﯼ ﻭَﻓَﻀْﻞُ ﺛَﻠَﺎﺛَﺔِﺃَﯾَّﺎﻡٍ‏]. ﻣﺴﻠﻢ ‏(۸۵۷ ‏)

‏« ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻏﺴﻞ ﮐﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻪ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻣﻘﺪﺭ ﺷﺪﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻔﻞ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺗﺎ ﻓﺎﺭﻍ ﺷﺪﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺧﻄﺒﻪ ﺳﺎﮐﺖ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﯼﺩﯾﮕﺮﺵ ﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺑﺨﺸﻮﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ
ﺍﯾﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻧﯿﮑﯽ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺟﺮ ﻭﺛﻮﺍﺏ ﺩﺍﺭﺩ.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …