ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﺣﮑﻢ ﻋﯿﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺃﻫﻞ ﺳﻨﺖ : ﭘﺎﯾﺒﻨﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺮ ﺩﻭ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﺁﻧﻬﻢ : ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﻭﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﯾﺸﺎﺕ ﺷﺎﺭﻉ . ﻣﻨﮑﺮ ﺷﺪﻥ ﻭﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺋﯿﻦ ﻭﻋﻘﺎﺋﺪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭﻧﺎﺩﺭﺳﺖ . ﻭﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﺋﯿﮑﻪ ﺃﻋﯿﺎﺩﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ : ﻋﯿﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭﮐﺮﯾﺴﻤﺲ ﻭﻏﯿﺮﻩ ﺍﺯ ﺁﺋﯿﻦ ﻭﻣﻘﺪﺳﺎﺕ ﻏﯿﺮ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻨﮑﺮ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻋﯿﺪﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ . ﺯﯾﺮﺍ ﺟﺸﻦ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭﺷﺎﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻋﯿﺪﻫﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻨﺴﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﻭ ﻋﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭﺁﻧﻬﻢ ﻋﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﻭﻗﺮﺑﺎﻥ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﮐﻪ ﺃﺑﻮ ﺩﺍﻭﺩ ( ۱۱۳۴ ) ﻭﻧﺴﺎﺋﯽ (۱۵۵۶ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ : " ﻋَﻦْ ﺃَﻧَﺲٍ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻗَﺎﻝَ ﻗَﺪِﻡَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺍﻟْﻤَﺪِﯾﻨَﺔَ ﻭَﻟَﻬُﻢْ ﯾَﻮْﻣَﺎﻥِ ﯾَﻠْﻌَﺒُﻮﻥَ ﻓِﯿﻬِﻤَﺎ ، ﻓَﻘَﺎﻝَ : ﻣَﺎ ﻫَﺬَﺍﻥِ ﺍﻟْﯿَﻮْﻣَﺎﻥِ ؟ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﮐُﻨَّﺎ ﻧَﻠْﻌَﺐُ ﻓِﯿﻬِﻤَﺎ ﻓِﯽ ﺍﻟْﺠَﺎﻫِﻠِﯿَّﺔِ . ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ : ( ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻗَﺪْ ﺃَﺑْﺪَﻟَﮑُﻢْ ﺑِﻬِﻤَﺎ ﺧَﯿْﺮًﺍ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ : ﯾَﻮْﻡَ ﺍﻟْﺄَﺿْﺤَﯽ ، ﻭَﯾَﻮْﻡَ ﺍﻟْﻔِﻄْﺮِ ) ﻭﺻﺤﺤﻪ ﺍﻷﻟﺒﺎﻧﯽ ﻓﯽ ﺍﻟﺴﻠﺴﻠﺔ ﺍﻟﺼﺤﯿﺤﺔ (۲۰۲۱ ) . ﺯﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺃﻫﻞ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻋﯿﺪ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺸﻦ ﻭﻣﺮﺍﺳﻢ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﻭﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺸﻦ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : " ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﺁﻧﻬﻢ ﻋﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﻭﻗﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ". ﺫﻫﺒﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭﮐﺘﺎﺏ " ﺍﻟﺘﻤﺴﮏ ﺑﺎﻟﺴﻨﻦ ﻭﺍﻟﺘﺤﺬﯾﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﺒﺪﻉ" ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ : " ﺃﻣﺎ ﻣﺸﺎﺑﻬﺔ ﺍﻟﺬِّﻣﺔ ﻓﯽ ﺍﻟﻤﯿﻼﺩ ، ﻭﺍﻟﺨﻤﯿﺲ ، ﻭﺍﻟﻨﯿﺮﻭﺯ ، ﻓﺒﺪﻋﺔ ﻭﺣﺸﺔ". ﺷﺒﺎﻫﺖ ﺑﺎ ﮐﻔﺎﺭ ﺩﺭ ﻋﯿﺪ ﻣﯿﻼﺩ ﻭﭘﻨﭻ ﺷﻨﺒﻪ ( ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﯿﺪ ﻧﺼﺎﺭﯼ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ) ﻭﻋﯿﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﯼ ﺑﺪﻋﺘﻬﺎ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ . ﻭﺭﻭﯼ ﻋﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﺃﻧﻪ ﻗﺎﻝ : ﻣﻦ ﻣﺮ ﺑﺒﻼﺩ ﺍﻷﻋﺎﺟﻢ ﻓﺼﻨﻊ ﻧﯿﺮﻭﺯﻫﻢ ﻭﻣﻬﺮﺟﺎﻧﻬﻢ ﻭﺗﺸﺒﻪ ﺑﻬﻢ ﺣﺘﯽ ﯾﻤﻮﺕ ﻭﻫﻮ ﮐﺬﻟﮏ , ﺣﺸﺮ ﻣﻌﻬﻢ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﻘﯿﺎﻣﺔ . ﺍﺯ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : " ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﻋﺠﻤﻬﺎ ( ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻭﻏﯿﺮﻩ ) ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩ ﻭﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭﻋﯿﺪﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩ ﻭﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﻓﺖ ﭘﺲ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺣﺸﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻗﺎﺿﯽ ﺧﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ : "ﺭﺟﻞ ﺍﺷﺘﺮﯼ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﻨﯿﺮﻭﺯ ﺷﯿﺌﺎ ﻟﻢ ﯾﺸﺘﺮﻩ ﻓﯽ ﻏﯿﺮ ﺫﻟﮏ ﺍﻟﯿﻮﻡ : ﺇﻥ ﺃﺭﺍﺩ ﺑﻪ ﺗﻌﻈﯿﻢ ﺫﻟﮏ ﺍﻟﯿﻮﻡ ﮐﻤﺎ ﯾﻌﻈﻤﻪ ﺍﻟﮑﻔﺮﺓ ﯾﮑﻮﻥ ﮐﻔﺮﺍ , ﻭﺇﻥ ﻓﻌﻞ ﺫﻟﮏ ﻷﺟﻞ ﺍﻟﺴﺮﻑ ﻭﺍﻟﺘﻨﻌﻢ ﻻ ﻟﺘﻌﻈﯿﻢ ﺍﻟﯿﻮﻡ ﻻ ﯾﮑﻮﻥ ﮐﻔﺮﺍ . ﻭﺇﻥ ﺃﻫﺪﯼ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﻨﯿﺮﻭﺯ ﺇﻟﯽ ﺇﻧﺴﺎﻥ ﺷﯿﺌﺎ ﻭﻟﻢ ﯾﺮﺩ ﺑﻪ ﺗﻌﻈﯿﻢ ﺍﻟﯿﻮﻡ , ﺇﻧﻤﺎ ﻓﻌﻞ ﺫﻟﮏ ﻋﻠﯽ ﻋﺎﺩﺓ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻻ ﯾﮑﻮﻥ ﮐﻔﺮﺍ . ﻭﯾﻨﺒﻐﯽ ﺃﻥ ﻻ ﯾﻔﻌﻞ ﻓﯽ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﯿﻮﻡ ﻣﺎ ﻻ ﯾﻔﻌﻠﻪ ﻗﺒﻞ ﺫﻟﮏ ﺍﻟﯿﻮﻡ ﻭﻻ ﺑﻌﺪﻩ , ﻭﺃﻥ ﯾﺤﺘﺮﺯ ﻋﻦ ﺍﻟﺘﺸﺒﻪ ﺑﺎﻟﮑﻔﺮﺓ " . ﺷﺨﺼﯽ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻣﯽ ﺧﺮﺩ ﻭﺁﻥ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﯽ ﺧﺮﺩ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﺘﺶ ﺗﻌﻈﯿﻢ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﮐﻔﺎﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻔﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺗﺮﻓﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻔﺮ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﺩ ﻭﺍﮔﺮ ﻫﺪﯾﻪ ﯼ ﺑﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﺍﺩ ﻧﻪ ﺑﻘﺼﺪ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻋﺎﺩﺕ ﻭﺗﻘﻠﯿﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﮐﻔﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﻓﻌﻞ ﺭﺍ ﺩﺭﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ ﻭﺍﺯ ﻣﺸﺎﺑﻬﺖ ﺑﺎ ﮐﻔﺎﺭ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﺩ . ﺷﯿﺦ ﺍﺑﻦ ﺟﺒﺮﯾﻦ ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ : " ﻻ ﯾﺠﻮﺯ ﺍﻻﺣﺘﻔﺎﻝ ﺑﺎﻷﻋﯿﺎﺩ ﺍﻟﻤﺒﺘﺪﻋﺔ ﮐﻌﯿﺪ ﺍﻟﻤﯿﻼﺩ ﻟﻠﻨﺼﺎﺭﯼ ، ﻭﻋﯿﺪ ﺍﻟﻨﯿﺮﻭﺯ ﻭﺍﻟﻤﻬﺮﺟﺎﻥ ، ﻭﮐﺬﺍ ﻣﺎ ﺃﺣﺪﺛﻪ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻮﻥ ﮐﺎﻟﻤﯿﻼﺩ ﻓﯽ ﺭﺑﯿﻊ ﺍﻷﻭﻝ ، ﻭﻋﯿﺪ ﺍﻹﺳﺮﺍﺀ ﻓﯽ ﺭﺟﺐ ﻭﻧﺤﻮ ﺫﻟﮏ ، ﻭﻻ ﯾﺠﻮﺯ ﺍﻷﮐﻞ ﻣﻦ ﺫﻟﮏ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ ﺍﻟﺬﯼ ﺃﻋﺪﻩ ﺍﻟﻨﺼﺎﺭﯼ ﺃﻭ ﺍﻟﻤﺸﺮﮐﻮﻥ ﻓﯽ ﻣﻮﺳﻢ ﺃﻋﯿﺎﺩﻫﻢ ، ﻭﻻ ﺗﺠﻮﺯ ﺇﺟﺎﺑﺔ ﺩﻋﻮﺗﻬﻢ ﻋﻨﺪ ﺍﻻﺣﺘﻔﺎﻝ ﺑﺘﻠﮏ ﺍﻷﻋﯿﺎﺩ ، ﻭﺫﻟﮏ ﻷﻥ ﺇﺟﺎﺑﺘﻬﻢ ﺗﺸﺠﯿﻊ ﻟﻬﻢ ، ﻭﺇﻗﺮﺍﺭ ﻟﻬﻢ ﻋﻠﯽ ﺗﻠﮏ ﺍﻟﺒﺪﻉ ، ﻭﯾﮑﻮﻥ ﻫﺬﺍ ﺳﺒﺒﺎً ﻓﯽ ﺍﻧﺨﺪﺍﻉ ﺍﻟﺠﻬﻠﺔ ﺑﺬﻟﮏ ، ﻭﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻫﻢ ﺃﻧﻪ ﻻ ﺑﺄﺱ ﺑﻪ ، ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﻋﻠﻢ " ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ "ﺍﻟﻠﺆﻟﺆ ﺍﻟﻤﮑﯿﻦ ﻣﻦ ﻓﺘﺎﻭﯼ ﺍﺑﻦ ﺟﺒﺮﯾﻦ" ﺹ ۲۷ . ﺟﺸﻦ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻋﯿﺪ ﺑﺪﻋﺘﮕﺮﺍﯾﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﯿﺪ ﻧﺼﺎﺭﯼ ( ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ) ﻭﻋﯿﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﺸﻨﻬﺎﺋﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺑﯿﻊ ﺍﻻﻭﻝ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭﺟﺸﻦ ﺍﺳﺮﺍﺀ ﻭﻣﻌﺮﺍﺝ ﻭﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺃﻣﻮﺭ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ . ﻭﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﺷﺨﺺ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻫﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﻧﺼﺎﺭﯼ ( ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ) ﻭﮐﻔﺎﺭ ﻭﻣﺸﺮﮐﯿﻦ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺟﺸﻦ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﺩﻋﻮﺗﺸﺎﻥ ﺩﻟﮕﺮﻣﯽ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺄﺋﯿﺪﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻣﺮﺍﺳﻤﺸﺎﻥ ﻭﻣﺪﺭﮐﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺧﯿﻬﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺷﺮﻋﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻼﻥ ﺷﺨﺺ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻮﻧﺪ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﻋﻠﻢ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ "ﺍﻟﻠﺆﻟﺆ ﺍﻟﻤﮑﯿﻦ ﻣﻦ ﻓﺘﺎﻭﯼ ﺍﺑﻦ ﺟﺒﺮﯾﻦ " ﺹ ۲۷ .