ﺣﮑﻢ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﺩﺭﺍﺭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻦ

الحمدلله

ﺍﮔﺮ ﺍﺩﺭﺍﺭ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﯾﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﺮﯾﺰﺩ، ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺁﺏ ﭘﺎﮎ
ﺷﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻁ ﺻﺤﺖ ﻧﻤﺎﺯ، ﭘﺎﮐﯽ ﺑﺪﻥ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ
ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺳﺎﺕ ﺍﺳﺖ.
ﺩﻟﯿﻞ ﭘﺎﮐﯽ ﻟﺒﺎﺱ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
{ﻭَﺛِﯿَﺎﺑَﮏَ ﻓَﻄَﻬِّﺮ} ‏ ‏(ﻣﺪﺛﺮ : ۴‏).
‏« ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺩﺍﺭ‏».

ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ :
‏( ﺇﺫﺍ ﺟﺎﺀ ﺃﺣﺪﮐﻢ ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ ﻓﻠﯿﻘﻠﺐ ﻧﻌﻠﯿﻪ ﻭ ﻟﯿﻨﻈﺮ ﻓﯿﻬﻤﺎ ﻓﺈﻥ ﺭﺃﯼ ﺧﺒﺜﺎ ﻓﻠﯿﻤﺴﺤﻪ ﺑﺎﻷﺭﺽ ﺛﻢ ﻟﯿﺼﻞ ﻓﯿﻬﻤﺎ‏) ‏
«ﻫﺮﮔﺎﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺁﻣﺪ، ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﻧﺠﺎﺳﺘﯽ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻤﺎﻟﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ‏» . ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﺩ ‏( ۶۳۶‏)

ﺩﻟﯿﻞ ﺷﺮﻃﯽ ﭘﺎﮐﯽ ﺑﺪﻥ، ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﻋﻠﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺬﯼ
ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩ، ﻓﺮﻣﻮﺩ :
‏( ﺗﻮﺿﺎ ﻭ ﺍﻏﺴﻞ ﺫﮐﺮﮎ‏) ‏« ﺁﻟﺖ ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯼ ﻭ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮ‏» . ﺑﯽﻫﻘﯽ ‏( ۱۱۵/۱‏)

ﻭ ﺑﻪ ﺯﻥ ﻣﺴﺘﺤﺎﺿﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏(ﺍﻏﺴﻠﯽ ﻋﻨﮏ ﺍﻟﺪﻡ ﻭﺻﻠﯽ‏)
‏« ﺧﻮﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯼ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻥ‏» . ﻣﺘﻔﻖ ﻋﻠﯿﻪ
ﺩﻟﯿﻞ ﺷﺮﻁ ﭘﺎﮎ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﮑﺎﻥ، ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﻪ ﺍﺻﺤﺎﺑﺶ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺩﺭﺍﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎﺩﯾﻪﻧﺸﯿﻦ
ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏(ﺃﺭﯾﻘﻮﺍ ﻋﻠﯽ ﺑﻮﻟﻪ ﺳﺠﻼ ﻣﻦ ﻣﺎﺀ‏) ‏« ﺑﺮ ﺍﺩﺭﺍﺭﺵ ﺳﻄﻠﯽ ﺁﺏ ﺑﺮﯾﺰﯾﺪ‏». ﻣﺘﻔﻖ ﻋﻠﯿﻪ ﭘﺲ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﻟﺒﺎﺳﺶ ﺍﺩﺭﺍﺭ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺎ ﺁﺏ ﺑﺸﻮﯾﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﺯ ﺍﺩﺭﺍﺭ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺳﺶ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺑﺎﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺸﻮﯾﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﺑﺮﺍﻫﯽ ﺍﺩﺭﺍﺭ ﻣﺒﺘﻼ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ‏( ۴۹۵۵‏) ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺠﺎﺳﺘﯽ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ﻟﯿﮑﻦ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺁﻥ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﺍﻋﺎﺩﻩ
ﺁﻥ ﻻﺯﻡ ﻧﯿﺴﺖ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺁﻥ ﺷﺪ، ﺍﮔﺮ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺭﻭﯼ ﮐﻔﺸﻬﺎ ﯾﺎ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻋﻮﺭﺕ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻞ
ﮐﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﺠﺎﺳﺖ ‏( ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ‏) ﺍﻣﮑﺎﻥﭘﺬﯾﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺑﻪ
ﺍﻋﺎﺩﻩ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺑﻮﺳﻌﯿﺪ ﮐﻪ ﮔﻔﺖ :
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ‏( ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ‏) ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ، ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ‏( ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻭ‏)
ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺎﺭﻍ ﺷﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭼﺮﺍ ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﯾﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﯼ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﯾﻢ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏
( ﺇﻥ ﺟﺒﺮﯾﻞ ﺃﺗﺎﻧﯽ ﻓﺄﺧﺒﺮﻧﯽ ﺃﻥ ﺑﻬﻤﺎ ﺧﺒﺜﺎ ﻓﺈﺫﺍ ﺟﺎﺀ ﺃﺣﺪﮐﻢ ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ ﻓﻠﯿﻘﻠﺐ ﻧﻌﻠﯿﻪ ﻭ ﻟﯿﻨﻈﺮ ﻓﯿﻬﻤﺎ، ﻓﺈﻥ ﺭﺃﯼ ﺧﺒﺜﺎ ﻓﻠﯿﻤﺴﻪ ﺑﺎﻷﺭﺽ ﺛﻢ ﻟﯿﺼﻞ ﻓﯿﻬﻤﺎ‏)
‏«ﺟﺒﺮﺋﯿﻞ ﭘﯿﺶ ﻣﻦ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺑﺮ ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﻢ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺁﻣﺪ، ﮐﻔﺸﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﻧﺠﺎﺳﺘﯽ ﺩﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻤﺎﻟﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ‏».ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﺩ ‏( ۶۳۶‏)

ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …