ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺻﻮﻓﯿﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﺳﺖ

ﺳﭙﺲ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ‏

«ﻭَ ﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨﻬَﺎ ﺯَﻭﺟَﻬَﺎ ‏».

ﻭ ﺟﻔﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﯿﺎﻓﺮﯾﺪ ‏. ‏

ﻧﺴﺎﺀ ۱٫

‏ﭘﺲ ﺁﺩﻡ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺟﻔﺖ ﺷﺪ .

ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻫﻢ ﺯﻥ ﻭ ﻫﻢ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﻭﺍﺣﺪﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻋﺪﺩ .

ﭘﺲ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮐﯿﺴﺖ؟ ﻭ ﮐﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽﺭﺳﺪ؟ ما ﻧﺪﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻢ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﺪﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻇﺎﻫﺮﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ .

ﺑﺮ ﺁﻥ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻧﺸﺪ ‏ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ‏ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ،ﭼﯿﺴﺖ؟

ﺟﺰ ﺧﻮﺩ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﻭ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻋﯿﻦ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ‏ ﺍﯾﻦ ﻇﺎﻫﺮﺷﺪﻥ ﻫﺎ ‏ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺣﮑﻢ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﺳﺮﺩ ﻭﺧﺸﮏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮔﺮﻡ ﻭﺧﺸﮏ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺧﺸﮑﯽ ﺟﻤﻊ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﺩﺭﻏﯿﺮﺁﻥ ‏ ﺳﺮﺩﯼ ﻭ ﮔﺮﻣﯽ ‏ ﺟﺪﺍ ﻭ ﺟﺎﻣﻊ ‏ ﺑﯿﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎ ‏ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﺳﺖ،ﻧﻪ ! ﺑﻠﮑﻪ ﺧﻮﺩﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﺳﺖ، ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺁﯾﯿﻨﻪ، ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮏﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ .

ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺟﺎ ﺟﺰ ﺣﯿﺮﺕ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﯿﺴﺖ، ﭼﺮﺍﮐﻪ ‏ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ‏ ﻣﺘﻔﺮﻕﺍﺳﺖ.

ﻫﺮﮐﺲ ﺁﻥ ﭼﻪ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﺣﯿﺮﺍﻥ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻋﻠﻢ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ،ﭼﻮﻥ ‏ ﺣﯿﺮﺕ ‏ ﺍﺯ ﺣﮑﻢ ﻣﺤﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﻞ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﯿﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ .

ﭘﺲ ﺣﻖ ﺩﺭﺟﻠﻮﻩ ﮔﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺣﮑﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺠﻠﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺟﺰ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ

ﺷﻌﺮ: ﺑﺪﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﻖ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﻠﻖ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﭘﻨﺪ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ .

ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﻖ ﺟﺰ ﺧﻠﻖ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﭘﻨﺪ ﮔﯿﺮﯾﺪﻫﺮ ﮐﺲ ﺁﻥ ﭼﻪ ‏ﺍﺑﻦ ﻋﺮﺑﯽ ‏ ﮔﻔﺖ ﺩﺭﯾﺎﺑﺪ ﺑﺼﯿﺮﺗﺶ ﺯﺑﻮﻥ ﻧﮕﺮﺩﺩ ﻭ ﺁﻥ ﮐﻪﺑﺼﯿﺮﺕ ‏ﺻﻮﻓﯿﺎﻥ ﺭﺍ ‏ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻧﻤﯽ ﯾﺎﺑﺪ، ﺟﻤﻊ ﮐﻦ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻖ ﮐﻦ ﮐﻪ ﻋﯿﻦ ‏ ﺩﺭ ﻫﺮﺣﺎﻝ ‏ ﻭﺍﺣﺪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﯿﻦ ﮐﺜﯿﺮ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺭﻫﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

(ﻓﺼﻮﺹ ﺝ ۱ ﺹ ۷۸-۷۹).

(ﻭ ﺷﺮﺡ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﻮﺣﺪ ﺹ ۳۰۰-۳۰۱).

(ﻭ ﺷﺮﺡ ﭘﺎﺭﺳﺎﺹ ۱۴۴-۱۴۶).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …