ﺁﯾﺎ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻧﺒﯿﺎء ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ؟

سؤال: ﺁﯾﺎ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ؟

جواب:ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ
ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻮﺳﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ؛ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ ﺑﻪ ﺣﻖﺣﺮﻣﺖ ﻭ ﺟﺎﻩ ﻭ ﻣﺰﻟﺖ ﻓﻼﻧﯽ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﺮﺍ ﺭﻓﻊ ﮐﻦ.

ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺷﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ .

ﻋﻠﺖ:

– ﺷﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﻓﺮﺩ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺩﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺨﺺ ﺻﺎﻟﺢ ﻃﻠﺐ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺍﻟﻠﻪﺗﻌﺎﻟﯽ ﻃﻠﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
– ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﯽ ﯾﻌﻨﯽﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺷﺨﺺ ﻧﺰﺩ ﺑﺎﺭﯼ ﺗﻌﺎﻟﯽﺍﺯ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺷﺮﻉ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﯾﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍﺑﻪ ﺣﻖ ﺟﺎﻩ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺕ ﻓﻼﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﺎ ﺭﺍﺭﻓﻊ ﺑﻨﻤﺎ.

ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺟﺎﯾﺰ ﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺷﺮﻉ ﺍﯾﺮﺍﺩﯼ ﻧﺪﺍﺷﺖ، ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﻮﺳﻞﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻣﺖ ﺣﺮﯾﺼﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡﻧﺪﺍﺩﻥ

ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﻮﺳﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﺸﺮﻭﻉ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﺴﺖ ﻭ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﻮﺳﻞ ﺭﺍ ﺑﻪﺁﻧﻬﺎ ﯾﺎﺩ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺣﺘﻤﺎ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﯾﺎ ﻧﺼﯽﺍﺯ ﺟﺎﺯ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻮﺳﻠﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺭﺳﯿﺪ.

ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺪﻋﺖ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
‏«ﺇِﯾَّﺎﮐُﻢْ ﻭَﻣُﺤْﺪَﺛَﺎﺕِ ﺍﻟْﺄُﻣُﻮﺭِ ﻓَﺈِﻥَّ ﮐُﻞَّﻣُﺤْﺪَﺛَﺔٍ ﺑِﺪْﻋَﺔٌﻭَﮐُﻞَّ ﺑِﺪْﻋَﺔٍ ﺿَﻠَﺎﻟَﺔٌ‏». ﺍﺯ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺩﯾﻦﺑﭙﺮﻫﯿﺰﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺪﻋﺘﯽﮔﻤﺮﺍﻫﯽ ﺍﺳﺖ.
(ﺇﻣﺎﻡ ﺃﺣﻤﺪ ﺍﻟﻤﺴﻨﺪ ‏۱ /۴۳۵).

ﻭ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : « ﻣَﻦْ ﺃَﺣْﺪَﺙَ ﻓِﯽ ﺃَﻣْﺮِﻧَﺎ ﻫَﺬَﺍ ﻣَﺎ ﻟَﯿْﺲَﻣِﻨْﻪُ ﻓَﻬُﻮَ ﺭَﺩٌّ ‏».

 ‏« ﻫﺮﮐﺲ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﻣﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺟﺰﺀ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ‏». (ﺑﺨﺎﺭﯼ‏۲۶۹۷‏ ﻣﺴﻠﻢ ‏ ۱۷۱۸‏)

ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺣﺪﯾﺚ ﺩﻻﻟﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﺮ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺪﻋﺘﯽ ﻣﺮﺩﻭﺩ ﻭ ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﺑﺪﻋﺖ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺗﻬﺎ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺯ ﺳﻬﻞ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺍﻧﺼﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﺑﻮﺳﻌﯿﺪ ﺧﺪﺭﯼ ﺭﺿﯽﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:‏

« ﺃَﻧَﺎ ﻓَﺮَﻃُﮑُﻢْ ﻋَﻠَﯽ ﺍﻟْﺤَﻮْﺽِ ﻣَﻦْ ﻭَﺭَﺩَ ﺷَﺮِﺏَ ﻭَﻣَﻦْ ﺷَﺮِﺏَ ﻟَﻢْ ﯾَﻈْﻤَﺄْ ﺃَﺑَﺪًﺍ ﻭَﻟَﯿَﺮِﺩَﻥَّﻋَﻠَﯽَّ ﺃَﻗْﻮَﺍﻡٌ ﺃَﻋْﺮِﻓُﻬُﻢْ ﻭَﯾَﻌْﺮِﻓُﻮﻧِﯽ ﺛُﻢَّ ﯾُﺤَﺎﻝُ ﺑَﯿْﻨِﯽﻭَﺑَﯿْﻨَﻬُﻢْ ﻓﺄﻗﻮﻝ ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻣِﻨِّﯽ ﻓَﯿُﻘَﺎﻝُ ﺇِﻧَّﮏَ ﻟَﺎ ﺗَﺪْﺭِﯼ ﻣَﺎﺃﺣﺪﺛﻮﺍ ﺑَﻌْﺪَﮎَ ﻓَﺄَﻗُﻮﻝُ ﺳُﺤْﻘًﺎ ﻟِﻤَﻦْ ﺑَﺪَّﻝَ ﺑَﻌْﺪِﯼ‏».
‏« ﻣﻦ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺣﻮﺽ ﻣﯽ ﺭﻭﻡ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﮐﻨﻢ ﻫﺮﮐﺲ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﻨﺪﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯽ ﻧﻮﺷﺪ ﻭ ﻫﺮﮐﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻨﻮﺷﺪ ﻫﺮﮔﺰﺗﺸﻨﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ
ﮔﺮﻭﻫﻬﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﻣﯽ ﮔﺬﺭﻧﺪﻫﻢ ﻣﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﻢ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺍ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﻦ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﯽﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ. ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ : ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﮔﻔﺘﻪﻣﯽ ﺷﻮﺩ : ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﭼﻪﺑﺪﻋﺘﻬﺎ ﻭ ﻧﻮﺁﻭﺭﯾﻬﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺁﻧﮕﺎﻩﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ: ﺩﻭﺭ ﺑﺎﺩ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﯾﻦ ﺭﺍﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺍﺩﻧﺪ‏».
(ﻣﺴﻠﻢ ‏ ۲۲۹۰‏).

بدعت، ﺯﺷﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪﻥ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺧﻼﺻﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺪﻋﺖ ﺧﻄﺮ ﺑﺰﺭﮔﯽﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺩﻧﯿﺎﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

ﭘﺲ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺟﺎﻩ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻋﺖ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯﺁﻥ ﺗﺤﺬﯾﺮ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
هر ﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺣﺎﺩﯼ ﺿﻌﯿﻒ ﯾﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺭﭼﻨﯿﻦ ﺗﻮﺳﻠﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻫﻞﺑﺪﻋﺖ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺟﺎﻩ ﻭﻣﻨﺰﻟﺖ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺭﺍ ﺟﺎﯾﺰ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﻪ ﺧﻄﺎ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﯾﺎﺍﯾﻨﮑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺼﻮﺻﯽ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﻋﺮﺻﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺷﺮﻋﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﻣﺮﯼ ﺭﺍ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ .

ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻮﺳﻠﯽ ﺷﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽﻋﻠﻤﺎ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺷﺮﮎ ﺍﮐﺒﺮﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮﺑﺪﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺳﺪ ﺫﺭﯾﻌﻪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺸﺪﺕ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﯼ ﮐﻨﺪ.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …