ﭼﺮﺍ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻭﺿﻮ ﺭﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﯿﮑﻨﺪ؟ ﺩﻟﯿﻞ ﻋﻠﻤﯽ ﺁﻥ ﭼﯿﺴﺖ؟

ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﺪﻥ ﻭﺿﻮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮﺑﻦ ﺳﻤﺮﻩ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ
ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﭘﺮﺳﯿﺪ :
‏( ﺃﺗﻮﺿﺄ ﻣﻦ ﻟﺤﻮﻡ ﺍﻟﻐﻨﻢ؟ ﻗﺎﻝ ﺇﻥ ﺷﺌﺖ ﺗﻮﺿﺄﻭ ﺇﻥ ﺷﺌﺖ ﻻﺗﺘﻮﺿﺄ :
ﻗﺎﻝ : ﺃﺃﺗﻮﺿﺎ ﻣﻦ ﻟﺤﻮﻡ ﺍﻹﺑﻞ؟ ﻗﺎﻝ : ﻧﻌﻢ ﺗﻮﺿﺄ ﻣﻦ ﻟﺤﻮﻡ ﺍﻹﺑﻞ‏)
‏« ﺁﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﻡ؟ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﻭﺿﻮ
ﻧﮕﯿﺮ، ﮔﻔﺖ ﺁﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﻡ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻠﻪ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮ ‏» . ﻣﺴﻠﻢ ﺣﺪﯾﺚ ﺷﻤﺎﺭﻩ‏( ۳۶۰‏).

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻭﺿﻮ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻣﯽﺷﮑﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺚ ﻧﯿﺰ ﻓﻘﻂ
ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ‏{ﺗَﻮَﺿَّﺆُﻭﺍ ﻣِﻦْ ﻟُﺤُﻮﻡِ ﺍﻟْﺈِﺑِﻞِ} ‏[ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ
ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ .‏] ﻣﺴﻠﻢ ﺣﺪﯾﺚ ﺷﻤﺎﺭﻩ ‏( ۳۶۰‏) .
ﻫﻤﺎﻥﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺎﻗﺾ ﻭﺿﻮ ﺍﺳﺖ
ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﮑﻤﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺷﯿﺮ ﻫﻢ
ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺭﺍ ﮐﻪ
ﺷﺎﺭﻉ ﻭﺿﻊ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﻣﮑﻠﻔﯿﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﺩﻫﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﻋﻠﺖ ﻭ ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻥ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺎﻣﻌﻠﻮﻡ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ
ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﺎﻟﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺁﻥ ﺣﮑﻤﺘﻬﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﯿﺎﯾﺪ .

ﻣﺜﻼ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﻭﺯﻩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺭﺟﺐ ﺧﯿﺮ؟ !
ﻭ ﯾﺎ ﭼﺮﺍ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﺳﺖ؟ ﻭﻟﯽ ﭘﻨﺞ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﯿﺴﺖ؟! ﯾﺎ
ﭼﺮﺍ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﯼ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺍﻃﻌﺎﻡ ﺩﻩ ﻧﻔﺮ ﻣﺴﮑﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻧﻔﺮ
ﻧﯿﺴﺖ؟ ! ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﮐﺜﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﻣﺎ
ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﭘﺸﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺰ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻄﻠﻊ
ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﮑﻤﺘﻬﺎ ﻣﻄﻠﻊ ﻧﮕﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻭﻟﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﻃﺒﻖ ﻓﺮﻣﺎﯾﺶ
ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮐﺴﺎﻧﯽ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺵ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ : ” ﺳَﻤِﻌْﻨَﺎ
ﻭَﺃَﻃَﻌْﻨَﺎ ” ﯾﻌﻨﯽ : ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮﺩﯾﻢ.
ﺑﻌﺒﺎﺭﺗﯽ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﻧﺪ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ
ﮐﻨﺠﮑﺎﻭﯼ ﯾﺎ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﯾﺎ ﻫﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮ، ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ
ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺣﺎﻝ ﭼﻪ ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﭼﻪ ﻧﺪﺍﻧﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺟﺎﺯﻡ
ﻭ ﻗﻄﻌﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭽﮑﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ
ﺣﮑﻤﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻋﺒﺚ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍﺳﺦ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﮐﻪ
ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻫﻤﯿﻨﮑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪﻧﺪ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ
ﺣﮑﻤﺖ ﻭ ﻋﻠﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﻧﺪ .

ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯿﻬﺎﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﺠﯽ ﻭ ﺍﻧﻘﯿﺎﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺁﻧﺼﻮﺭﺕ ﯾﺎ
ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻠﺒﺶ ﺭﺳﻮﺥ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺿﻌﻒ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺻﻼﺡ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮔﺮﺩﺩ .
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺒﺎﺭﮎ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏{ﻓَﻼَ ﻭَﺭَﺑِّﮏَ ﻻَ ﯾُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ﺣَﺘَّﯽَ
ﯾُﺤَﮑِّﻤُﻮﮎَ ﻓِﯿﻤَﺎ ﺷَﺠَﺮَ ﺑَﯿْﻨَﻬُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻻَ ﯾَﺠِﺪُﻭﺍْ ﻓِﯽ ﺃَﻧﻔُﺴِﻬِﻢْ ﺣَﺮَﺟًﺎ ﻣِّﻤَّﺎ
ﻗَﻀَﯿْﺖَ ﻭَﯾُﺴَﻠِّﻤُﻮﺍْ ﺗَﺴْﻠِﯿﻤًﺎ} ‏( ﻧﺴﺎﺀ ۶۵‏)
ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺧﻮﺩ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺭﯼ ﻃﻠﺒﻨﺪ؛ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺩﺍﻭﺭﯼ ﺗﻮ، ﺩﺭ
ﺩﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﻧﮑﻨﻨﺪ؛ ﻭ ﮐﺎﻣﻼ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﺮﺍ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻘﺾ ﻭﺿﻮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ :
ﻋﻠﻤﺎ ﺭﺣﻤﻬﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻭﺿﻮ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺟﺰﻭ
ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺗﻌﺒﺪﯼ ‏(ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ‏) ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭽﮑﺲ ﻋﻠﺖ ﺍﺣﮑﺎﻡ
ﺗﻌﺒﺪﯼ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ، ﺟﺰ ﺫﺍﺕ ﭘﺎﮎ ﺑﺎﺭﯼ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﻋﻠﺖ ﻭ
ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻥ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺭﺍ
ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺣﺪﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻄﻮﺭ ﻗﺎﻃﻊ
ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﻫﺪ. ﺍﻣﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺒﺎﺭﮎ ﻭ
ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺣﮑﯿﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﯿﻞ ﻭ ﺣﮑﻤﺖ ﺣﮑﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ
ﺗﺸﺮﯾﻊ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻗﻄﻌﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺼﺎﻟﺤﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ
ﺭﻭﯼ ﻋﺒﺲ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺭﺍ ﺗﺸﺮﯾﻊ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ ﺳﻌﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﮑﻤﺘﻬﺎﯼ ﺁﻧﺮﺍ ﮐﺸﻒ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻗﻮﺍﻝ ﻭ ﺗﻮﺿﯿﺤﺎﺕ ﻗﻄﻌﯽ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ،
ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺟﻬﺖ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﻗﻮﺍﻝ ﻋﻠﻤﺎ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻋﻠﺖ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﺪﻥ
ﻭﺿﻮ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ :

-۱ ﭼﻮﻥ ﺷﺘﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺷﯿﻄﺎﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﻫﺮﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﺁﻧﺮﺍ
ﺑﺨﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﺕ ﺷﯿﻄﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺭﺙ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻻﺯﻣﺴﺖ ﺗﺎ
ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﯿﻄﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺩﻓﻊ ﺷﻮﺩ.
ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﮔﻮﯾﺪ : ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺘﮕﺎﻩ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩﻧﺪ،
‏( ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ‏) ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏( ﻻﺗﺼﻠﻮﺍ ﻓﯽ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺍﻹﺑﻞ
ﻓﺈﻧﻬﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﯿﺎﻃﯿﻦ‏) . ‏« ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺘﮕﺎﻩ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﯿﺪ ﭼﻮﻥ
ﺍﺯ ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ ﺍﺳﺖ ‏». ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﺩ ‏(۴۸۹‏) .
ﻭ ﺍﺯ ﺣﻤﺰﻩ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺍﺳﻠﻤﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ
ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
‏« ﻋَﻠَﯽ ﻇَﻬْﺮِ ﮐُﻞِّ ﺑَﻌِﯿﺮٍ ﺷَﯿْﻄَﺎﻥٌ ، ﻓَﺈِﺫَﺍ ﺭَﮐِﺒْﺘُﻤُﻮﻫَﺎ ﻓَﺴَﻤُّﻮﺍ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻋَﺰَّ ﻭَﺟَﻞَّ
.. ‏»
ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﻫﺮ ﺷﺘﺮﯼ ﺷﯿﻄﺎﻧﯽ ﻫﺴﺖ، ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺳﻮﺍﺭ ﺁﻥ
ﺷﺪﯾﺪ ﺍﺳﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﺪ ‏(ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻮﯾﯿﺪ‏). ﺭﻭﺍﻩ ﺃﺣﻤﺪ
‏(۲۶۶۷‏) ﻭﺣﺴﻨﻪ ﺍﻷﻟﺒﺎﻧﯽ ﻓﯽ ﺍﻟﺴﻠﺴﻠﺔ ﺍﻟﺼﺤﯿﺤﺔ ‏(۲۲۷۱‏) .

-۲ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﺑﺮ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺷﺪﯾﺪﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﻃﺐ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﺼﺒﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ
ﺯﯾﺎﺩﻩ ﺭﻭﯼ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺷﺘﺮ ﻧﻬﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻭﺿﻮ
ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺭﺍﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺸﻢ ﻭ ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ، ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩﺗﺎ
ﺁﺭﺍﻡ ﮔﺮﺩﺩ. ” ﺍﻟﺸﺮﺡ ﺍﻟﻤﻤﺘﻊ ‏( ۱/۳۰۸‏) ﺑﺘﺼﺮﻑ .”

ﻋﻼﻣﻪ ﺍﺑﻦ ﻋﺜﯿﻤﯿﻦ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : “ﺣﺎﻝ ﭼﻪ ﺍﯾﻦ ‏( ﮔﻔﺘﻪ‏)
ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ، ﺣﮑﻤﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻭ ﺍﻣﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ
ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ‏( ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭﺿﻮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ
ﺷﺘﺮ‏) ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﺩﺍﻧﺴﺘﯿﻢ ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﻓﻀﻠﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺯﯾﺎﺩﺕ ﻋﻠﻢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺣﮑﻤﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﯿﻢ ﭘﺲ ﺑﺮ ﻣﺎ
ﺗﺴﻠﯿﻢ ﻭ ﺍﻧﻘﯿﺎﺩ ‏(ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺷﺮﻉ‏) ﺍﺳﺖ .”ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …