ﭼﺮﺍ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭﻟﯽ ﺑﻘﯿﻪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟

ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ،

ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﺟﺎﯾﺰ
ﻧﺪﺍﺳﺘﻪ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
{ﻭَﺇِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺃَﻻَّ ﺗُﻘْﺴِﻄُﻮﺍْ ﻓِﯽ ﺍﻟْﯿَﺘَﺎﻣَﯽ ﻓَﺎﻧﮑِﺤُﻮﺍْ ﻣَﺎ ﻃَﺎﺏَ ﻟَﮑُﻢ ﻣِّﻦَ ﺍﻟﻨِّﺴَﺎﺀ ﻣَﺜْﻨَﯽ
ﻭَﺛُﻼَﺙَ ﻭَﺭُﺑَﺎﻉَ ﻓَﺈِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺃَﻻَّ ﺗَﻌْﺪِﻟُﻮﺍْ ﻓَﻮَﺍﺣِﺪَﺓً ﺃَﻭْ ﻣَﺎ ﻣَﻠَﮑَﺖْ ﺃَﯾْﻤَﺎﻧُﮑُﻢْ ﺫَﻟِﮏَ ﺃَﺩْﻧَﯽ ﺃَﻻَّ
ﺗَﻌُﻮﻟُﻮﺍْ } (ﻧﺴﺎﺀ ۳‏)

ﯾﻌﻨﯽ : ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﯽﺗﺮﺳﯿﺪ ﮐﻪ ‏( ﺑﻬﻨﮕﺎﻡ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﯾﺘﯿﻢ،‏) ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ
ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻧﮑﻨﯿﺪ، ‏( ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ، ﭼﺸﻢﭘﻮﺷﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ‏) ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﮎ ‏( ﺩﯾﮕﺮ ‏)
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ، ﺩﻭ ﯾﺎ ﺳﻪ ﯾﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﻤﺴﺮ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﯽﺗﺮﺳﯿﺪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ ‏( ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻣﺘﻌﺪﺩ ‏) ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻧﮑﻨﯿﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﻫﻤﺴﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ، ﻭ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ
ﻣﺎﻟﮏ ﺁﻧﻬﺎﺋﯿﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ، ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ، ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﯼ ﻓﻮﻕ، ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﺎﺩﯼ
ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻋﺪﻝ ﻗﻠﺒﯽ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼ، ﺑﻌﺒﺎﺭﺗﯽ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﻌﻨﻮﯼ، ﯾﺎ ﻣﺤﺒﺖ ﻗﻠﺒﯽ ﺩﺭ
ﺁﯾﻪ ﮐﺮﯾﻤﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﻭﺳﻊ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝﺍﺳﺖ،

ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﺎﺋﺸﻪ ﺭﺿﯽﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎﺳﺎﯾﺮ ﺍﺯﻭﺍﺝ ﻣﻄﻬﺮﺍﺕ ـ ﻣﺤﺒﺖ ﻗﻠﺒﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ .
ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺚ ﺷﺮﯾﻒ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ : ‏

«ﺍﻟﻠﻬﻢ‌ ﻫﺬﺍ ﻗﺴﻤﯽ‌ ﻓﯿﻤﺎ ﺃﻣﻠﮏ‌ ﻓﻼ
ﺗﺆﺍﺧﺬﻧﯽ‌ ﻓﯿﻤﺎ ﺗﻤﻠﮏ‌ ﻭﻻ ﺃﻣﻠﮏ

ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﺍﯾﻦﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ
ﻣﻦ ﻣﺎﻟﮏ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻢ، ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺗﻮ ﻣﺎﻟﮏﺁﻥ ﻫﺴﺘﯽ ‏( ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺤﺒﺖ
ﻗﻠﺒﯽ ‏) ﻭ ﻣﻦ ﻣﺎﻟﮏ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺘﻢ، ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻩ‏» .

ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﯿﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ، ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﺎﺩﯼ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺣﯿﺎﻧﺎ ﻣﺮﺩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﯾﻦ ﺧﻼﻑ
ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﻣﻬﺮ ﻗﻠﺒﯽ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ
ﻣﻌﺎﻗﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺣﻖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ
ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺒﻌﯿﺾ ﻣﺎﺩﯼ ﺑﯿﻦ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺷﻮﺩ .:arrow_forward:

ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ‌ﻫﯿﭻﮔﺎﻩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺯﻥ ﺭﺍ ‏( ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﺒﻮﺩ ﻋﺪﺍﻟﺖ ‏) ﺟﻠﻮ
ﮔﯿﺮﯼ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﺭﻋﺎﯾﺖ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﻣﺴﺎﻭﺍﺕ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ
ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﯼ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﺴﺎﻭﺍﺕ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﻏﯿﺮﺍﺧﺘﯿﺎﺭﯼ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﯾﻞ
ﻗﻠﺒﯽ ﺍﺳﺖ.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺖ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ
ﻫﯿﭻ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺖ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﺪ.

ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ
ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﻭ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺁﻟِﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ
ﺍﻟﮕﻮ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ، ﻓﻘﻂ ﺍﺯ
ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻَﻠَّﯽ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺁﻟِﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎ ﺣﮑﻤﺘﻬﺎﯾﯽ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ.

ﭼﺮﺍ ﮐﻪ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﮐﻬﻨﺴﺎﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ
ﻃﺒﯿﻌﺘﺎ ﺍﮔﺮ ﺣﮑﻤﺖ ﻣﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎ ﻣﯽ ﺑﻮﺩ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﺘﺮ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ
ﺣﮑﻤﺘﻬﺎﯾﯽ، ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﻣﺴﺘﺜﻨﺎ ﮐﺮﺩﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ
ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﯾﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﺩﺭ ﺑﻘﯿﻪ ﯼ ﻣﺮﺩﻡ، ﻓﻘﻂ ﺻﺮﻑ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ
ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﺒﺮﺩ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻭ ﺩﻋﻮﺕ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻗﺒﺎﯾﻞ
ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﻻﺯﻡ ﺑﻮﺩ .

ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﻣﺮﺩﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﻨﺪ.

ﻓﻘﻂ ﻻﺯﻣﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﻣﺮﺩ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﻣﺜﻼ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﻩ ﺯﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ
ﻭﺍﺣﺪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺩﺭ ﻋﺼﻤﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﻬﺎﯼ
ﺩﯾﮕﺮ ﻻﺯﻣﺴﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻃﻼﻕ ﺩﻫﺪ ﯾﺎ ﺁﻧﮑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﻮﺕ ﮐﻨﺪ،
ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﻣﺠﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﺪ.

الله اعلم

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …