در تفسیر ابن عطیه آمده است که منظور از ﴿وَٱلَّذِینَ هَادُواْ﴾ [البقره: ۶۲]. در سورهی بقره، یهودیان هستند. و بدین خاطر به این اسم نامگذاری شدهاند که گفتهاند: ﴿إِنَّا هُدۡنَآ إِلَیۡکَ﴾ [الأعراف: ۱۵۶]. «به سوی تو بازگشتیم». بنابراین واژهی یهود از «هَادَ یَهُودُ» یعنی بازگشت، گرفته شده است. یکی از شعرای عرب هم گفته است: «إنّی امرؤ من مدحه هائدٌ». «من کسی هستم که از ستایش او برگشتهام».
عدهای هم گفتهاند: یهود منسوب به یهوذا پسر یعقوب است که بر اثر تعریب دچار تغییر شده و به صورت یهود درآمده است. زهراوی هم حکایت کرده است که یهود از تهوید به معنی نرم و با وقار سخن گفتن گرفته شده است. ابنعطیه در تفسیر آیه ﴿وَٱلَّذِینَ هَادُواْ﴾ [البقره: ۶۲]. در سورهی نساء گفته است: واژهی «هادوا» یا از «هَادَ» به معنی بازگشت، و یا از یهوذا پسر یعقوب گرفته شده و بر اثر تعریب تغییر کرده است و یا اینکه از «تَهوَّد» به معنی آرام و با وقار سخن گفتن یا حرکت کردن، گرفته شده است.
آلوسی در تفسیر آیه ﴿وَٱلَّذِینَ هَادُواْ﴾ [البقره: ۶۲]. در سوره بقره گفته است: یعنی کسانی که یهودی شدند. و واژهی «یهود» یا یک لفظ عربی است که از «هَادَ» به معنی بازگشت و توبه کرد، گرفته شده است که در این صورت علت نامگذاری یهودیان به این اسم این است که آنان از عبادت گوساله توبه کردند، و این توبه کردن دشوارترین کار بود برای آنها، و یا اینکه واژهی «یهود» معرَّب «یهوذا» است که در این صورت نام بزرگترین فرزند یعقوب بر یهودیان اطلاق گردیده است.