گواهی فرد نابینا و سایر کارها و معاملاتش

عَنْ عَائِشَهَ رَضِی اللَّه عَنْهَا قَالَتْ: سَمِعَ النَّبِیُّ صلی اللّٰه علیه و آله و سلم رَجُلا یَقْرَأُ فِی الْمَسْجِدِ، فَقَالَ: «رَحِمَهُ اللَّهُ، لَقَدْ أَذْکَرَنِی کَذَا وَکَذَا آیَهً أَسْقَطْتُهُنَّ مِنْ سُورَهِ کَذَا وَکَذَا».

(بخارى:۲۶۵۵)

ترجمه:
عایشه رضی الله عنها می گوید: نبی اکرم صلی اللّٰه علیه و آله و سلم صدای مردی را که در مسجد، قرآن می خواند، شنید. فرمود: «خداوند، بر این شخص، رحم کند. زیرا او فلان و فلان آیه از فلان و فلان سوره را که من فراموش کرده بودم، بیادم آورد».

وَعَنْهَا رَضِیَ اللهُ عَنْهَا فِی رِوَایَهٍ: قَالََتْ: تَهَجَّدَ النَّبِیُّ صلی اللّٰه علیه و آله و سلم فِی بَیْتِی، فَسَمِعَ صَوْتَ عَبَّادٍ یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ فَقَالَ: «یَا عَائِشَهُ أَصَوْتُ عَبَّادٍ هَذَا»؟ قُلْتُ: نَعَمْ، قَالَ: «اللَّهُمَّ ارْحَمْ عَبَّادًا».

(بخاری:۲۶۵۵)

ترجمه:
و در روایتی دیگر از عایشه رضی الله عنها آمده است که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خانه من نماز تهجّد خواند. و در این میان، صدای عباد را که در مسجد، نماز می خواند، شنید. پرسید: « ای عایشه! آیا این صدای عباد است»؟ گفتم: بلی. رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «بار الها! بر عباد رحم کن».

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …