گفته ی آنکس که می‌گوید: هرچه خدا بخواهد و تو بخواهی (۱)

از قُتیله روایت است که می‌گوید: «یک نفر یهودی پیش پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و گفت: شما به خدا شرک می‌ورزید و می‌گویید: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهی و می‌گویید: به کعبه قسم. پیامبر صلی الله علیه و سلم به مسلمانان امر کرد که هرگاه خواستند سوگند یاد کنند، بگویند: به پروردگار کعبه قسم. و بگویند: هر چه خدا بخواهد و سپس تو بخواهی». نسائی این حدیث را روایت کرده و آن را صحیح دانسته است.

همچنین نسائی حدیثی را از ابن عباس  رضی الله عنها روایت کرده که گوید: مردی به پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهی. آن حضرت  صلی الله علیه و سلم فرمود: «آیا مرا شریک خدا قرار دادی؟! بگو: هر چه خدای یکتا بخواهد».

ابن ماجه حدیثی از طفیل – برادر مادری ام‌المؤمنین عایشه – روایت کرده که می‌گوید: در خواب دیدم که گویی پیش چند نفر یهودی رفتم. گفتم: همانا شما قوم خوبی هستید اگر نمی‌گفتید: عُزَیر پسر خداست، آنان در جواب گفتند: شما قوم خوبی بودید اگر نمی‌گفتید: آن‌چه خدا بخواهد و محمد بخواهد، سپس عده‌ای از نصاری را دیدم و گفت: شما قوم خوبی بودید اگر نمی‌گفتید: عیسی مسیح، پسر خداست. آنان در جواب گفتند: و شما هم قوم خوبی بودید اگر نمی‌گفتید: هر چه خدا بخواهد و هر چه محمد بخواهد. وقتی صبح از خواب بیدار شدم، خوابم را برای چند نفر نقل کردم. سپس پیش پیامبر صلی الله علیه و سلم آمدم و خوابم را برایش نقل کردم. آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: «آیا این خواب را به کسی گفته‌ای؟» گفتم: بله. طفیل می‌گوید: پس پیامبر صلی الله علیه و سلم حمد و ستایش خدا را به جای آورد و آنگاه فرمود: «اما بعد؛ همانا طفیل خوابی دید و آن را برای برخی از شما نقل کرده و شما جمله‌ای گفتید که فلان و فلان چیز مرا منع می‌کرد که شما را از گفتن آن جمله نهی کنم. پس [از این بعد] نگویید: هر چه خدا بخواهد و هر چه محمد بخواهد، بلکه بگویید: هر چه خدای یکتا بخواهد».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …