کعبه مشرفه اولین خانه خدا

کعبه قبله مسلمانان

کعبه مشرفه اولین خانه خدا
مسلمانان در هر کجای دنیا که باشند دلهایشان شیفته زیارت کعبه است ، و از هر جا قصد آن می نمایند و از هر طرفی ، روزی پنج بار به سوی آن رو می نمایند و خاشعانه پیشانی خود را برای خداوند یکتا و یگانه به زمین می سایند .

و مسلمین گروه گروه از راههای دور و دراز به سوی کعبه رهسپار می شوند تا مناسک حج را بجای آورند و پیرامون کعبه طواف نمایند و از موقعی که ابراهیم علیه السلام کعبه را بنا کرده ، همواره مردم به زیارت و طواف آن می پردازند .

آری کعبه بنا شد تا اولین خانه برای عبادت مردم باشد که در آن خدا را از روی بینش و آگاهی ، و با عقیده ای صاف و پاک ، و به دور از افکار و باورهای پوچ و باطل پرستش نمایند . خداوند می فرماید :
إنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ * * فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا ۚ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ *) (آل عمران ۹۶-۹۷)

( براستی نخستین خانه ای که برای (عبادت) مردم قرار داده شده، همان است که در مکه است، که پر برکت و (مایه) هدایت جهانیان است. * در آن نشانه های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است. و هر کس داخل آن (حرم) شود؛ در امان خواهد بود، و برای خدا، حج خانه (کعبه) بر مردم واجب است،(البته) کسانی که توانایی رفتن به سوی آن دارند و هرکس کفر ورزد ( و حج را ترک کند ، به خود زیان رسانده ) خداوند از همه جهانیان بی نیاز است )

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
اسلام بر پنج چیز بنا شده است ؛

گواهی دادن به اینکه هیچ معبود برحقی جز اللّه نیست و گواهی دادن به اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر خداست

برپا داشتن نماز

پرداختن زکات

روزه گرفتن ماه رمضان

حج بیت اللّه الحرام

از اینجا برای ما روشن می شود که حج یکی از ارکان اساسی اسلام است .
و مسلمانی که توانایی حج رفتن را دارد تا وقتی که فریضه حج را انجام نداده اسلامش کامل نمی شود .

اما خداوند بر ما منت گذارده و حج را در طول عمر فقط یکبار واجب گردانیده ، چون وقتی خداوند حج را فرض نمود ، مردی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسید : آیا رفتن به حج هر سال واجب است؟! آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : حج یکبار فرض است ، هر کس بیشتر از یکبار برود علاوه بر فریضه کار خیر و خوبی که واجب نبوده ، انجام داده است ) حدیث صحیح است .

حج باید مخلصانه و فقط برای رضای اللّه صورت گیرد و هیچ گونه ریاکاری و شهرت در آن نباشد ، چون خداوند در حدیث قدسی می فرماید :

( …من بی نیازترین شریکان از شرک هستم ، هر کس کاری انجام دهد و در آن غیر از من کسی را با من شریک سازد ، او و شرکش را رها می کنم .)

همچنین حج به همان صورتی باید انجام شود که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انجام داده است ، بنابراین ما به آن حجاجی که قصد ادای حج را دارند توصیه می کنیم که تا وقتی یاد نگرفته اند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چگونه فریضه حج را انجام داده است ، به سفر حج نروند ، و با آموزش روش حج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از ایشان الگو بگیرند و از فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اطاعت نمایند که می فرماید : مناسک حج خود را از من بیاموزید

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …