کشتی نوح؛ حقیقت یا توهم؟

بسم الله الرحمن الرحیم
سیدنا نوح علیه السلام فقط برای قوم خودش مبعوث شده بود و مأموریت جهانی نداشت. اصولاً در آن عصر ، نوع انسان در تمام کرۀ زمین پراکنده نبودند تا قائل باشیم که برای تمام مردم مبعوث شده است، زیرا خطاب هایی که به سیدنا نوح علیه السلام شده با الفاظی همچون «قومک» یا «قومه» است: ﴿إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَک﴾ [نوح: ۱] و تنها یک پیامبر مأموریت جهانی داشته و آن هم سیدنا رسول الله صلی الله علیه و سلم است. ﴿وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاس﴾ [سبأ: ۲۸] ، پس با این توضیح منطقۀ در حیطه ی تبلیغ رسالت سیدنا نوح علیه السلام محدود بوده و عذاب الهی نیز بر آن منطقه ی معین نازل شده است معهذا در آن زمان همه ی انسانها در تمام زمین متفرق نبودند.
و استدلال به آیۀ ﴿قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیَّاراً﴾ [نوح: ۲۶]، مبنی بر اینکه منظور از «الارض» تمام زمین است صحیح نیست، زیرا این آیه عام است و آیاتی که در بالا ذکر شد دالّ بر معین بودن منطقه رسالت سیدنا نوح علیه السلام است ولذا در اینجا عام مخصوص است، یعنی آیه عام است که باتوجه به آیات دیگر تخصیص داده می شود پس اشکالی باقی نمی ماند.
یکی از شرایط لازم برای ساختن کشتی نوح علیه السلام، وجود زمان کافی است و به این مسأله در قرآن تصریح شده و در آیۀ ﴿وَ یَصْنَعُ الْفُلْک …﴾ [هود: ۳۸] آمده و در آیه بعد از آن به عذاب الهی بعد از ساختن کشتی و عدم ایمان قوم سیدنا نوح علیه السلام اشاره شده است: ﴿فَسَوْفَ تَعْلَمُون …﴾ [هود: ۳۹] که در اینجا «سوف» برای آینده دور است، که فاصله ی ساختن کشتی تا وقوع عذاب مدت زمان زیادی باید سپری شد. در این مدت زمان میتوان کشتی ای ساخت مستحکم و قابلیت های خاصی داشته باشد. اگر به یک صنعت گر تمام امکانات را دراختیارش بگذارید لیکن زمانی را از وی بگیرید وی نمی تواند صنعتی به شما تحویل دهد، اما اگر زمان مناسب را دراختیار وی قرار دهید قطعاً باتوجه به علم و ابزارش میتواند صنعت خوبی ارائه دهد. نکتۀ مهم در ساخت کشتی سیدنا نوح علیه السلام وجود زمان برای ساختن آن است. و در [العنکبوت: ۱۴] زمان دقیق آن بیان شده است که ۹۵۰ سال بوده است.

توصیف کشتی با توجه به برخی از آیات قابل درک است به این صورت که کشتی به گونه ای ساخته شده که دربرابر طوفان و امواج دریا خارج از کشتی و نیز خطرات احتمالی ناشی از حمل جانوران وحشی می بایست مقاوم و دارای خصوصیات منحصری باشد. چنانچه در آیۀ ﴿فَاسْلُکْ فیها مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْن …﴾  [المؤمنون: ۲۷]، و یا در آیۀ ﴿احْمِلْ فیها مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْن …﴾ [هود: ۴۰]  و همچنین در آیۀ ﴿ارْکَبُوا فیها﴾ [هود: ۴۱] و آیۀ ﴿فَأَنْجَیْناهُ وَ الَّذینَ مَعَهُ فِی الْفُلْک﴾ [الأعراف: ۵۷]   اشاره به داخل کشتی شده است، نه سوار شدن بر سطح کشتی. چرا که در این آیات لفظ «فیها» و «فی» آمده، نه «علیها» یا «علی»، بنابراین از این آیات اینگونه فهمیده می شود که کشتی به گونه ای ساخته شده که حمل حیوانات در آن ممکن بوده است و در نتیجه سیدنا نوح علیه السلام و کسانی که همراه وی بودند و نیز آن حیوانات وحشی و اهلی همگی داخل کشتی بوده اند. البته باتوجه به انعطاف بودن حرف «فی» برداشتی دیگر میتوان کرد و آن اینکه «فی» را به معنی «داخل و سطح» کشتی معنی کرد و این نیز صحیح است.

نکتۀ قابل توجه دیگر اینکه در امر ساختن کشتی توسط سیدنا نوح علیه السلام، اشاره به «الفُلک» شده و در یک مورد هم «السفینه» آمده که این دو باتوجه به معنای لغوی که دارند با هم متفاوتند. به تعبیری دیگر هر سفینه ای، می تواند فُلک باشد اما هر فُلک، سفینه نیست. ﴿وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ﴾  [هود: ۳۷] و در جائی دیگر با اسلوبی متفاوت اشاره به سفینه می کند که: ﴿فَأَنْجَیْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفینَه﴾  [العنکبوت: ۱۵].

فُلک به کشتی بزرگ گفته می شود که دارای ویزگی های خاصی است، مثلاً این فُلک طوری ساخته شده که در جریان طوفان و بارش شدید باران و نیز امواج شدید دریا مقاوم بوده و از ورود آب به داخل آن چه از آسمان «باران» و چه از دریا «امواج خروشان» جلوگیری می کند. لیکن در مورد سفینه اینگونه نیست بلکه به مجرد ورود آب به داخل آن ممکن است غرق شود و لذا در آن آیه که به سفینه تصریح شده بعد از آرام شدن دریا و توقف طوفان با اسلوبی زیبا می فرماید: ﴿فَأَنْجَیْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفینَه﴾.
یعنی: او (نوح) و اصحاب کشتی را نجات دادیم.

ادامه:
اما اینکه چگونه در این کشتی چوبی این همه حیوانات و اینکه مایحتاج آنها جا می شود، این از ایرادات واهی است، چراکه در قرآن نیامده که این کشتی کوچک بوده و جای محدودی داشته تا اینکه ایراد گرفته شود ک

چنین کشتی ای با این اوصاف چگونه آن حیوانات را در خود جای داده است؟!
بلکه قبلاً ثابت شد که این کشتی، کشتی ای بزرگ بوده که ساخت آن سالها زمان برده بود. پس چنین کشتی قطعاً پذیرش حیوانات و مایحتاج آنها بوده و علاوه بر آن، این حیواناتی که جمع آوری شدند از هر نوع، یک جفت و آن هم در منطقه ای بوده که قوم نوح علیه السلام در آن زندگی می کردند، پس کجای این محل اشکال است؟! خود قرآن نیز تصریح میکند که کشتی پر شده بوده و مایحتاج انسانها و حیواناتی که در آن بوده نیز فراهم و ذخیره شده است. ﴿فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ﴾ [الشعراء: ۱۱۹].
اهل لغت لفظ «المشحون» که اصل «شحن» است را به معنی «المملوء» ذکر کردند، یعنی : «پُر و انباشته» . به لسان العرب ابن منظور (۲۳۴/۱۳) و المفردات راغب اصفهانی (۱/۴۴۷) مراجعه شود.
سالهای مدیدی کشتی ای ساخته شود و سپس حیواناتی را در آن جا داده شوند و در دریا رهسپار گردد، آنگاه به فکر مایحتاج ساکنان کشتی و حیوانات آن نبود؟! سبحان الله … یعنی ذهن ملحد اینقدر مخدوش و ناقص است که آنچه را خود فکر می کند را بر عقول دیگران نیز می بایست تحمیل نمود، آیا این جای سؤال دارد که این همه حیوانات داخل کشتی را چگونه غذا دادند؟! مثلاً برای یک ملحد ظاهراً غیر ممکن است که در امارات بزرگترین کشتی چوبی دنیا دارد ساخته می شود یا تکمیل شده است (خبر یک سال پیش منتشر شد) که ظرفیت بارگیری آن به ۴۰۰۰ تن می رسد.
اما اینکه از فیل و امثال آن سخن به میان آورده شده، باید بگوییم که در قرآن هیچ اشاره ای به تعداد این حیوانات و اصناف آنها نشده و بلکه به طور عام تصریح شده که از هر نوع، یک جفت در کشتی قرار داده شود و قبلاً بیان شد که این جمع آوری در محدودۀ معینی از این کرۀ خاکی بوده و اینکه در آن منطقه فیل و یا برخی از حیوانات که غالباً در مناطق خاصی دارای زیستگاه هستند، داخل کشتی برده باشند در صورت قبول آن- از احتمالات است و رد احتمالات از جانب ملحدان عزیز دلیل بر رد اصل موضوع نیست. با این وجود لفظ «کل» که در آیه آمده در کلام عرب، اهل لغت آن را به معنای «کثیر» ذکر کردند و می گویند: وقد یستعمل بمعنى الکثیر ؛ یعنی: و گاهی به معنی کثیر(زیاد) بکار برده می شود. (ن ک : المصباح المنیر ۲/۵۳۸ ، چاب بیروت).

این دلیل نمی شود که چون مصرف تغذیه آنها یا وزنشان زیاد است پس کشتی آنها را تحمل نمی کرده است، اصولاً در اینگونه موارد صحیح نیست ظروف و محاسبات را باهم قیاس کرد، به این منظور که زمان و محاسبات کنونی را با هزار سال یا ده هزار سال یا صد هزار سال و یا بیشتر مقایسه نمود.
اما در مورد تغییر اکوسیستم و تناسل حیوانات در کشتی، این طوفانی که در قرآن اشاره شده، موقت بوده و به مجرد تغییر آب و هوایی در یک منطقه سبب تغییر در نسل نمی شود بله اگر این تغییرات منشاء شیمیایی داشت می توان گفت تغییرات در تناسل نیز ایجاد می شود، لیکن چیزی که واضح است، تغییرات ناشی از خود طبیعت بوده (یعنی طوفان) که نمونه آن می تواند سونامی باشد. الله اعلم بالصواب.

برای مشاهد و مطالعه مقاله در سایت، به لینک زیر رجوع نمایید.
http://bit.ly/keshti-nooh

مقاله پیشنهادی

دلداری به مصیبت‌زدگان (۲)

یکی از پادشاهان، حکیمی از حکمای خود را به زندان انداخت؛ حکیم، برای او نامه‌ای …