کسی که در روز رمضان مرتکب زنا شود، حکم روزه اش چیست؟

کسی که در روز رمضان مرتکب زنا شود، حکم روزه اش چیست؟ و چگونه آنرا جبران نماید؟

 

الحمدلله،

نخست لازم است یادآوری شود که جماع کردن با همسر خود در روز رمضان حرام و گناه است، و لذا کسی که در روز با همسرش آمیزش می کند، عقوبت و مجازات او این است که کفاره سنگینی بدهد و آن عبارتست از: روزه گرفتن دو ماه متوالی و پشت سرهم، البته چون جماع روزه را باطل می کند باید آنروز را هم قضاء نماید.

و دلیل آن حدیثی از ابوهریره رضی الله عنه است که گفت: «بینما نحن جلوس عند النبی صلی الله علیه وسلم إذا جاءه رجل فقال : یا رسول الله هلکت، قال : ما لک؟ قال وقعت علی امرأتی و أنا صائم. فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم : هل تجد رقبه تعتقها؟ قال : لا. قال : فهل تستطیع أن تصوم شهرین متتابعین؟ قال : لا، قال : فهل تجد إطعام ستین مسکینا؟ قال : لا..».

یعنی: «در حالیکه نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم نشسته بودیم، مردی آمد و گفت : ای رسول خدا! هلاک شدم، (پیامبر صلی الله علیه وسلم) فرمود : چی شده، گفت : در حال روزه با همسرم آمیزش کردم، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود آیا می‌توانی برده‌ای را آزاد کنی؟ گفت نه، فرمود : آیا می‌توانی دو ماه پشت سر هم روزه بگیری؟ گفت نه، فرمود : آیا می‌توانی شصت مسکین را طعام بدهی؟ گفت نه..». بخاری (۱۹۳۶) ومسلم (۱۱۱۱) .

و این حکم برای کسی بود که در روز رمضان با همسر شرعی خود آمیزش کند، پس حال کسی که در روز رمضان مرتکب گناه بزرگ زنا شود چگونه خواهد بود؟!

بدون شک زنا یکی از گناهان کبیره است که بر شخص زانی و زانیه حدود سختی تعیین شده است، خداوند متعال می‌فرماید: «وَلاَتَقرَبُوا الزِّنَا إنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَ سَاءَ سَبِیلاً» (اسراء : ۳۲).

«و (با انجام مراحل و انگیزه‌های زنا) به زنا نزدیک نشوید که زنا گناه بسیار زشت و راه و روشی بد است».

و از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت است : از پیامبر صلی الله علیه وسلم سؤال کردم کدامین گناه بزرگتر است؟ فرمود : «أن تجعل لله ندا و هو خلقک» «اینکه برای خدا شریک قرار دهی در حالی که او تو را آفریده است» گفتم : بعد از آن چی؟ فرمود : «أن تقتل ولدک مخافه أن یطعم معک» «فرزندت را از ترس اینکه با تو غذا بخورد بکشی» گفتم بعد از آن چی؟ فرمود : «أن تزنی بحلیله جارک»«با زن همسایه‌ات زنا کنی». بخاری (۶۸۱۱).

و کسی که در ماه رمضان مرتکب زنا شود، گناهش بیشتر است چرا که علاوه بر گناه زنا و تجاوز به فرجی که خدا آنرا برایش حرام کرده، حرمت ماه رمضان را نیز شکسته و روزه اش را با گناهی کبیره شکسته است، از اینرو او از دو جهت مرتکب گناه شده است، لذا باید به درگاه الهی توبه کند و امید داشته باشد که خداوند متعال گناهش را می بخشد چرا که او بسیار توبه پذیر و مهربان است.

اما او باید آنروز را بعد از رمضان قضاء کند، و علاوه بر آن باید کفاره هم بدهد که عبارتست از: روزه گرفتن دو ماه پیاپی و پشت سر هم..

و ایشان را نصیحت می کنیم که صادقانه توبه کنند و دیگر به این گناه روی نیاورد و در عوض اعمال صالحه زیادی انجام دهد تا شاید بار گناهش را محو کنند و با افراد صالح همنشین شوید و اگر توانایی دارید ازدواج کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …