از علمای هیئت دائمی افتاء سوال شد : حکم کسی که اعمال حج را همگی انجام دهد بجز طواف افاضه و بعد فوت کند، آیا می توان بجای او طواف کرد یا خیر؟
الحمدلله،
«هرکس اعمال حج بجز طواف افاضه را همگی انجام دهد سپس قبل از انجام آن بمیرد، بجای او طواف انجام نمی شود، به دلیل گفته ابن عباس رضی الله عنه : «بَیْنَمَا رَجُلٌ وَاقِفٌ بِعَرَفَهَ، إِذْ وَقَعَ عَنْ رَاحِلَتِهِ فَوَقَصَتْهُ، أَوْ قَالَ: فَأَوْقَصَتْهُ، قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم: «اغْسِلُوهُ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ، وَکَفِّنُوهُ فِی ثوْبَیْنِ، وَلا تُحَنِّطُوهُ، وَلا تُخَمِّرُوا رَأْسَهُ، فَإِنَّهُ یُبْعَث یَوْمَ الْقِیَامَهِ مُلَبِّیًا» بخاری (۱۲۶۵).
یعنی : شخصی، هنگام وقوف در عرفات، از سواری خود، برزمین افتاد و گردنش شکست (و وفات کرد). رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «او را با آب و سدر، غسل دهید و در دو پارچه، کفن کنید و مواد خوشبو نزنید و سرش را نپوشانید. زیرا او، روز قیامت، لبیک گویان، برانگیخته می شود». این حدیث را بخاری و مسلم و اصحاب سنن اربعه روایت کرده اند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم امر نکردند بجای او (کسی) طواف کند، بلکه فرمودند که الله متعال در روز قیامت وی را لبیک گویان برمی انگیزد؛ پونکه بر احرامش باقی مانده بگونه ایکه نه طواف می کند و نه کسی بجایش طواف می کند».
وبالله التوفیق وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم
اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء (۱۱/۲۵۰).
شیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز، شیخ عبد الرزاق عفیفی، شیخ عبد الله بن غدیان، شیخ عبد الله بن منیع.