چگونگی نماز وتر (۱)

نماز وتر و تعداد رکعات آن:

نماز وتر سنتی مؤکده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم بر خواندن آن تشویق و ترغیب کرده است :

از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (إن الله وتر، یحب الوتر) متفق علیه. «خداوند وتر (تنها) است و وتر را دوست دارد».

از علی رضی الله عنه روایت است : خواندن نماز وتر همانند نمازهای فرض، الزامی نیست، ولیکن پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز وتر خوانده و فرموده : (یا أهل القرآن أوتروا فإن الله وتر یحب الوتر)نسایی و ترمذی

«ای اهل قرآن! (نماز) وتر بخوانید؛ چراکه خداوند وتر (تنها) است و وتر را دوست دارد».

وقت وتر:

خواندن نماز وتر بعد از نماز عشاء تا طلوع فجر جایز است ولی خواندن آن در یک سوم آخر شب اجر بیشتری دارد، از عایشه رضی الله عنها روایت است : (من کل اللیل قد أوتر رسول الله صلی الله علیه وسلم ، من أول اللیل و أوسطه و آخره، فانتهی وتره إلی السحر) متفق علیه

«پیامبر صلی الله علیه وسلم در تمام شب وتر را خوانده است، در اول، وسط، و در آخر شب و وتراو به سحر منتهی می‌شد».

برای کسی که بیم دارد آخر شب بیدار نشود مستحب است که وترش را اول شب بخواند همچنانکه برای کسی که گمان می‌کند آخر شب بیدار می‌شود، تأخیر آن سنت است :

از ابوقتاده رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم به ابوبکر فرمود : (متی توتر) «کی وتر می‌خوانی؟» گفت : می‌خوابم (بعد بلند می‌شوم) و وتر می‌خوانم، پیامبر صلی الله علیه وسلم به ابوبکر فرمود : (أخذت بالحزم أو بالوثیقه)ابوداود
«محکم کاری و احتیاط کردی» و به عمر فرمود : (أخذت بالقوه) «کارت همراه با قدرت و نیرو بود».
از عایشه رضی الله عنها روایت است : (کان النبی صلی الله علیه وسلم یصلی و أنا راقده معترضه علی فراشه، فإذا أراد أن یوتر أیقظنی فأوترت) متفق علیه.

«پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز می‌خواند در حالیکه من روی بسترش خوابیده بودم، وقتی می‌خواست نماز وتر بخواند مرا بیدار می‌کرد ومن هم نماز وتر را می‌خواندم».

تعداد رکعات وتر و چگونگی آن:

کمترین حد نماز وتر یک رکعت است. از ابن عمر روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (صلاه اللیل مثنی مثنی، فإذا خشی أحدکم الصبح صلی رکعه واحده توتر له ما قد صلی) متفق علیه

«نماز شب دو رکعت دو رکعت است، پس هر گاه یکی از شما بیم آن را داشت که وقت نماز صبح فرا برسد یک رکعت نماز بخواند و با آن نمازهای قبلی‌اش را وتر کند».

جایز است نماز وتر، سه یا پنج یا هفت یا نه رکعت خوانده شود :

از عایشه رضی الله عنها روایت است : (ما کان رسول الله صلی الله علیه وسلم یزید فی رمضان ولا فی غیره علی إحدی عشره رکعه، یصلی أربعا فلاتسأل عن حسنهن و طولهن، ثم یصلی أربعا فلاتسأل عن حسنهن و طولهن، ثم یصلی ثلاثا) متفق علیه.

«پیامبر صلی الله علیه وسلم چه در رمضان و چه در غیر رمضان از یازده رکعت بیشتر نمی‌خواند چهار رکعت می‌خواند که از خوبی و طولانی بودن آن سؤال نکن، سپس چهار رکعت می‌خواند که از خوبی و طولانی بودن آن سؤال نکن. سپس سه رکعت می‌خواند».

از عایشه رضی الله عنها روایت است : (کان رسول الله صلی الله علیه وسلم یصلی من اللیل ثلاث عشره رکعه، یوتر من ذلک بخمس لایجلس فی شی إلا فی آخرها)مسلم.

«پیامبر صلی الله علیه وسلم ، در شب سیزده رکعت نماز می‌خواند، پنج رکعت آخر را با یک سلام وتر می‌خواند. تنها در رکعت آخر آن (برای تشهد) می‌نشست».

از عایشه رضی الله عنها روایت است : (کنا نعد له – صلی الله علیه وسلم سواکه و طهوره، فیبعثه الله ما شاء أن یبعثه من اللیل فیتسوک و یتوضا، و یصلی تسع رکعات لایجلس فیها إلا فی الثامنه، فیذکر الله و یحمده و یدعوه، ثم ینهض ولایسلم، ثم یقوم فیصلی التاسعه، ثم یقعد فیذکر الله و یحمده و یدعوه، ثم یسلم تسلیما یسمعنا، ثم یصلی رکعتین بعدما یسلم و هو قاعد، تلک إحدی عشره رکعه یا بنی، فلما أسن نبی الله صلی الله علیه وسلم و أخذ اللحم أوتر بسبع، و صنع فی الرکعتین مثل صنیعه الأول، فتلک تسع یا بنی)مسلم و نسایی.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …