چگونگی تحقق بخشیدن به برنامه های وحدت امت اسلامی

برای تحقق بخشیدن به این برنامه و مطالعه و بررسی آن بطور جدی، همانا ما با تمام تلاش وکوشش ما طریقه ممکن برای تحقق بخشیدن و حرکت در جهت آن و فراهم آوردن فضای مناسب، را طی خواهیم کرد و این فضای مناسب توسط مطالعه و بررسی مسائل شرعی و تطبیق واجرا روش فعلی که ما در این برنامه و همچنین دعوت مسلمانان برای دست یافتن به آنچه ما بدان رسیده‌ایم، می‌باشد و به حقیقت ما در بین مسلمانان دوستی و علاقه به مطالعه کتاب و سنت ورجوع به آن دو را در هنگام اختلاف، شایع خواهیم کرد.

هر کس را که توانایی رأی و نظرو بحث در رابطه با استنباط احکام شرعی را از آن دو داشته باشد، تشویق و ترغیب خواهیم کرد. مردم را دعوت خواهیم کرد به اینکه نسبت به مذاهب خود تعصب نداشته باشند، و در جهت نشر روح محبت و گذشت و اینکه نسبت به هم حسن ظن داشته باشند، تلاش و کوشش خواهیم کرد. سعی می‌کنیم از تمامی آراء و نظرات امامان و مجتهدان و علم آنان استفاده کنیم، و مسلمانان را دعوت میکنیم به دوستی و محبت و همچنین نشر و پخش فضایل تمامی آنان، و محاربه و دشمنی و تقلید در مسائلی که باطل بودن و ضعیف بودن آن‌ها مشخص شده است مردم را دعوت خواهیم کرد به ترک کتاب‌هایی که مؤلفان آن‌ها هنگام ظاهر شدن دلیل بر خلاف نظرات و افکار آن‌ها، نسبت به مذاهب خود تعصب نشان می‌دهند.

و آنان را به جانب کتاب‌های فقهی منصف بدون تعصب و همچنین به جانب کتاب‌هایی که دلایل شرعی را بر اساس تمامی آراء و نظرات مطرح کرده، دعوت خواهیم کرد.این رأی و نظر ما و تبلیغات دعوت ما است، پس ای مسلمانان آیا در دعوت ما چیزی وجود دارد که به دشمنی و انکار گمراه کردن و سفاهت، بی‌شرمی، نادانی دعوت کند؟ آیا درست است که با این برنامه و روش دعوت ما آنطور که بسیاری از مشایخ متعصّب در صدر آن‌ها دکتر سعید البوطی از آن جهت که آن را لامذهبیه: نامیده است، برخورد شود، و آن را خطرناکترین بدعتی که شریعت اسلامی را تهدید می‌کند، به شمار آورد؟ بنا بر فکر و گمان او دعوت ما و برنامه ما نسبت به تمامی عقاید کافران و ملحدانی و بی‌نظمی حاکم، خطرناکتر است. ما مطمئن هستیم که مسلمانانی که اهل دقت و بینش و هوشیاری و انصاف علم هستند می‌گویند که رأی و نظرما در رابطه با این موضوع درست است، و دیدگاه درستی در این باره خواهند داشت و ان شاءالله با ما خواهند بود.

﴿وَلَتَعۡلَمُنَّ نَبَأَهُۥ بَعۡدَ حِینِۢ﴾ [ص: ۸۸]. «و خبر آن را بعد از مدت زمانی خواهید دانست» (و به زودی صدق وعده و عید وراستی اخبار و گفتار قرآن را هم در این جهان و هم در آن جهان خواهید دید)…

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …