چگونه ایمان‌مان را تقویت کنیم؟

اهل علم برای این منظور نصایحی کردند که به‌صورت مختصر بیان می‌کنیم :

۱- بسیار به قرائت قرآن بپردازید، و به تلاوت آن گوش فرا دهید، و در معانی آیاتی که قرائت می‌کنید و یا می‌شنوید تدبر کنید و به آن توجه نمایید، زیرا بیشتر، معانی قرآن است که می تواند قلب را زنده کند، و اگر در جایی با مشکلی برخورد کردید درباره آن از اهل علم سوال کنید، علمائی که دارای عقیده صحیح و سالمی هستند.

همچنین در حد توان به ذکر الله بپردازید، یعنی اذکاری که در احادیث صحیحه وارد شدند را بر زبان جاری کنید؛ اذکاری مانند : « لا إله إلا الله » و « سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر» و «استغفر الله و اتوب الیه» و «سبحان الله و بحمده، سبحان العظیم» و دیگر اذکاری که می توانید در کتابهای مربوطه از قبیل کتاب ” الکلِم الطیب ” ابن تیمیه، وکتاب “الاذکار” امام نووی به آنها دسترسی داشته باشید – که هر دو کتاب به فارسی ترجمه شده اند – .

چرا که ذکر کردن ایمان را زیاد کرده و قلب را آرام می گرداند، چنانکه الله متعال می فرماید :
«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد ۲۸).

« آن کسانی که ایمان می‌آورند و دلهایشان با یاد خدا سکون و آرامش پیدا می‌کند. هان! آگاه باشید، که دلها با ذکر و یاد خدا آرام می‌گیرند».

۲- بر خواندن نمازها در وقت خود و روزه رمضان و دیگر ارکان اسلام محافظت کنید، و به رحمت الهی امیدوار باشید، در تمامی امورات زندگی خود به او تعالی توکل کنید، خداوند متعال می فرماید :
« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ‌‌ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ‌‌ أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَهٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ» (انفال ۲-۴).

« ‏مؤمنان، تنها کسانی هستند که هر وقت نام خدا برده شود، دلهایشان هراسان می‌گردد ( و در انجام نیکیها و خوبیها بیشتر می‌کوشند) و هنگامی که آیات او بر آنان خوانده می‌شود، ایمانشان افزون گردد، و بر پروردگار خود توکّل می‌کنند. ‏آنان کسانیند که نماز را چنان که باید می‌خوانند و از آنچه بدیشان عطاء کرده‌ایم، (مقداری را به نیازمندان) می‌بخشند. ‏آنان واقعاً مؤمن هستند و دارای درجات عالی، مغفرت الهی، و روزی پاک و فراوان، در پیشگاه خدای خود می‌باشند».

۳- ایمان با طاعت الهی زیاد می شد، و گناه کردن موجب کاستن آن می شود؛ پس بر طاعت الهی و آنچه را که خدا بر شما واجب کرده از قبیل نمازهای فرض و شرکت در جماعات مسجد و جمعه محافظت کنید، زکات مال خود را بدهید تا نفستان بوسیله آن پاک گشته و کفاره گناهان شود، و رحمتی در حق فقراء و مساکین باشد.

۴- با اهل خیر و صلاح همنشینی کنید، تا شما را در تطبیق شریعت یاری رسانند، و در آنچه مایه سعادت دنیا و آخرت است راهنمایی تان کنند. در مقابل از اهل بدعت و افراد فاسق و عاصی دوری کن، تا مبادا شما را به آنچه خودشان بر آن هستند ترغیب کنند، و عزم شما را برای انجام اعمال صالحه و خیر و صلاع تضعیف نمایند.

۵- تا جائیکه توانایی دارید بر انجام مستحبات و نوافل دریغ نورزید، و از مکروهات پرهیز کنید، به الله متعال پناه ببرید و از او توفیق در انجام طاعت و دوری از گناه مسئلت کنید.

اگر این امورات را انجام دهی، پس الله متعال ایمانتان را زیاد گرداند، و استقامت شما را بر جاده اسلام تقویت می کند.

” اللجنه الدائمه للإفتاء ” (۳ / ۱۸۵، ۱۸۶) با اختصار”.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …