چه کسی در برابر انواع مصیبتها و آزمایش ها صبر کرده است؟

میخواهیم بدانیم چه کسی توانسته است همه ی انواع صبر را یکجا در خود جمع کند ودر برابرتمام ابتلائات و مصیبت هایی را که تصورش را بکنی بر اجتناب از گناهان و بر ادای طاعات و عبادات صبر نموده باشد؟ او پیامبر محبوب ما محمدصلی الله علیه وسلم است.
او یتیم بود، چوپانی کرده و تنها کسی است که بیشتر از همه در دنیا در راه خدا به انواع و اقسام مصیبت ها و آزمایش ها مبتلا شده است،سپس شب و روز به سوی حق و یکتاپرستی دعوت میداد تا آنجا که خدیجه به او گفت:آیا اندکی نمی خوابی؟ او در جوابش فرمود:«مضی عهد النوم یا خدیجه» (دیگر وقت خواب سپری شده است ای خدیجه).
هفت فرزندش وفات کردند که آخرین آنان ابراهیم بود و او را بسیار دوست میداشت، حتی از فرط خوشحالی به خانه های یارانش میرفت و میگفت«پسرم ابراهیم را دیده اید؟» تصور کن امروزه اگر مرد یا زنی یک فرزندش را از دست بدهد تمام عمرش را در فراق او بسر می برد.
دو دخترش رقیه و ام کلثوم طلاق داده می شوند،آن دو در عقد عتبه و عتیه دو پسر ابولهب بودند،فقط نامزد بودند و ابولهب بعد از آن که پیامبرمبعوث شد به پسرانش فرمان داد تا آناه را طلاق بدهند و سپس همسر محبوبش یعنی خدیجه وفات میکند،خدایا این همه بلایا!دیگر چه؟

پیامبر اکرم درمورد ناموس و شرفش مورد آزمایش قرار میگیرد. ببین این آزمایش چقدر سنگین است گفته میشود همسرش زنا کرده است، ما دایما این جمله را میشنویم که«هیچ دودی بدون آتش نیست»اما حادثه افک«دودی بدون آتش بود»از طرف پیامبر مورد آزار و اذیت و ضرب و شتم قرارمی گیرد و وقتی که به سجده می رود شکمبه ی شتر مرده ای روی سرش می اندازند،به طوری که نمی تواند سرش را بلند کند .در روز طائف با سنگ او را می زنند و به او ناسزا می گویند. پیامبر اکرم می فرمایند: “در راه الله ترسانیده شدم در حالیکه هیچ کسی ترسانیده نمی شد و در راه الله مورد اذیت و آزار قرار گرفتم درحالیکه هیچ کس مورد اذیت قرار نمی گرفت ، سی شب و روز بر من و بلال سپری می شد بدون غذایی که یک جاندار زنده می خورد مگر آنچه بلال در زیر بغل خود پنهان می کرد” .
او از شدت گرسنگی دو سنگ به شکم می بست،ماه ها سپری می شد بدون این که آتشی در خانه اش روشن شود، از شدت مریضی در اواخر عمرش نشسته نماز می خواند و به اندازه ی دو نفر بیمار می شد و تب می کرد عایشه می گوید: هیچ کس را ندیده ام که به اندازه ی رسول خدا در بیماری درد بکشد با این وجود چنین می فرمود: ( ستایش تو را نمی توانم برشمارم تو همان گونه ای که خود را ستوده ای.) «به روایت امام احمد ج ۶، ص ۵۸» وآن بخاطر انس بیش از اندازه با خدای عزوجل که او را از تمام دنیا بی نیاز می ساخت.
به راستی که:« لقد کان لکم فی رسول الله وسوه حسنه » ( رسول الله الگو شایسته ی شماست) ( احزاب/ ۲۱).

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …