چه چیزی با ترازوی اعمال وزن میشود؟:
اعمال بندگان در این ترازو سنجیده میشود و هر چند اعمال مذکور، عرض و قائم به غیر خود هستند، امّا الله Iآنها را تبدیل به جسم نموده و نیکیها در یک کفّه و بدیها در کفّۀ دیگر نهاده میشود. از ظاهر متون قبلی چنین مطلبی فهمیده میشود.
بنا بر قولی، نامههای اعمال و بنا بر قولی، خود فرد عملکننده وزن میشود،[۱] زیرا ابوهریره روایت نموده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إِنَّهُ لَیأتِی الرَّجُلُ السَّمِینُ العَظِیمُ یَوْمَ الْقِیامهِ لا یَزنُ عِنْد اللَّه جنَاحَ بَعُوضَهٍ»؛ «همانا در روز قیامت، مرد چاق و عظیم الجثّهای میآید که در نزد الله متعال، به اندازۀ بال پشّهای ارزش ندارد». سپس عرض نمود: این آیه را بخوانید: ﴿فَلَا نُقِیمُ لَهُمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ وَزۡنٗا﴾ [الکهف: ۱۰۵]؛ «سپس در روز قیامت برای آنان [ارزشی قائل نیستیم و] وزنی بر پا نخواهیم کرد».[۲]
علّامه ابن عثیمین میگوید: «برخی از عالمان برای هماهنگنمودن این متون گفتهاند که تمامی موارد مذکور وزن میشود یا اینکه در حقیقت، نامههای اعمال سنجیده میشود و چون بر اساس اعمالِ نوشتهشده، سنگین یا سبک هستند، گویی که اعمال وزن شده است.
و مراد از وزنکردن صاحب عمل، ارزش و جایگاه اوست.
این نوع سازگاری و جمع میان متون، خوب به نظر میرسد، والله أعلم».[۳]
شارح «العقیده الطّحاویّه» چنین میآورد: «پس وزن اعمال، صاحب عمل و نامههای اعمال ثابت است و نیز اینکه ترازوی اعمال، دو کفّه دارد و الله Uاز ویژگیهای دیگر آگاهتر است و باید که به غیب ایمان آوریم همان گونه که پیامبر صادق rخبر دادند بدون اینکه چیزی زیاد یا کم کنیم».[۴]
ابن حجر میگوید: «ابواسحاق زجّاج میآورد: اهل سنّت بر ایمان به ترازوی اعمال اجماع دارند و نیز به اینکه اعمال بندگان در روز قیامت، وزن میشود و این ترازو یک شاهین [میله] و دو کفّه دارد و بر اثر وزن اعمال، بالا و پایین میرود».[۵]
[۱]– شرح العقیده الواسطیّه، هراس، ص ۲۰۷؛ لمعه الإعتقاد، ص ۱۲۱٫
[۲]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۷۴۲۹؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۷۸۵٫
[۳]– لمعه الإعتقاد، شرح الشّیخ محمّد بن عثیمین، ص ۱۲۱٫
[۴]– شرح العقیده الطّحاویّه، ص ۴۱۹٫
[۵]– فتح الباری، ج ۳، ص ۵۳۸٫