چه چیزی اسلام را از دیگر ادیان متمایز می کند؟

جواب: آنچه سبب تمایز اسلام از دیگر ادیان می¬باشد، توحید است، چرا که اسلام بر مبنای عبادت الله عزوجل به یگانگی و بر اساس عقاید و شعائر و شرائعی است که پیامبرانش با آنها به میان مردم فرستاده شدند. و هر دینی که مبنای آن توحید خداوندی و اتباع و پیروی از پیامبران نباشد، آن دین الله متعال نیست؛ لذا حد فاصل میان اسلام و کفر، ایمان به آن است که هیچ معبود بر حقی جز الله عزوجل نیست چه در اعتقاد و چه در قول و عمل.
بنابراین عبادت الله عزوجل به یگانگی و بر مبنای آنچه بر پیامبرانش نازل نموده، همان دین الله متعال می¬باشد و عبادت غیرالله دین مشرکان است.
الله متعال می¬فرماید: «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَّهُ الدِّینَ» [الزمر: ۱۱] «بگو: «من مأمور شده‌ام که الله را عبادت کنم، درحالی‌که دینم را برای او خالص گردانم».
و نیز می¬فرماید: «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاء وَیُقِیمُوا الصَّلَاهَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاهَ وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ» [البینه: ۵] «و آنان فرمان نیافتند جز اینکه الله را عبادت کنند درحالی‌که دین خود را برای او خالص گردانند (و از شرک و بت¬برستی) به توحید (و دین ابراهیم) روی آورند. و نماز را بر پا دارند و زکات را بپردازند و این است آیین راستین و مستقیم».
 و می¬فرماید: «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِن کُنتُمْ فِی شَکٍّ مِّن دِینِی فَلاَ أَعْبُدُ الَّذِینَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللهِ وَلَکِنْ أَعْبُدُ اللهَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُمْ وَأُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُؤْمنین» [یونس: ۱۰۴] «بگو: ای مردم، اگر از دین من در شک هستید، پس من کسانی را که شما به جای الله عبادت می‌کنید، عبادت نمی¬کنم و لیکن من تنها الله را عبادت می¬کنم که شما را می میراند؛ و من مأمور شده¬ام از مؤمنان باشم».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …