چند مورد از مشهورترین اسباب عذاب قبر (۱)

چند مورد از مشهورترین اسباب عذاب قبر که قرآن کریم و احادیث صحیح دلیل بر آن است عبارتند از:

شرک و کفر به الله تبارک و تعالی

الله متعال درباره‌ی آل فرعون می ‌فرماید: ﴿آن عذاب آتشی است که صبح و شام بر آن عرضه می ‌شوند و روزی که رستاخیز بپا گردد (امر شود) داخل کنید پیروان فرعون را به سخت ‌ترین عذاب).

و می ‌فرماید: (اگر ببینی هنگامی که این ستمکاران در سکرات مرگ فرو رفته اند، و فرشتگان (قبض روح) دستها را گشوده (و به آنان می گویند: جانهایتان را بیرون آورید! امروز عذاب خفت باری در برابر آنچه ناحق بر الله می گفتید، و نسبت به آیات او تکبّر ورزیدید، خواهید دید).

زیرا فرشتگان، شخص کافر را به هنگام مرگ به عذاب و غل و زنجیر و جهنم و خشم الله عزوجل بشارت می ‌دهند و روحش در بدن پراکنده می ‌شود و ملائکه او را می ‌زنند و جانش را به سختی از بدن بیرون می‌ آورند: ﴿جانهایتان را بیرون آورید! امروز عذاب خفت باری در برابر آنچه ناحق بر الله می گفتید، و نسبت به آیات او تکبّر ورزیدید، خواهید دید﴾.

از جمله دلایلی که ثابت می ‌کند شرک یکی از اسباب عذاب قبر است، حدیث زید بن ثابت رضی الله عنه است که فرمود: (در حالی که رسول الله صلی الله علیه و سلم در یکی از باغ‌های بنی ‌نجار سوار بر قاطر خود بود و ما با ایشان بودیم، ناگهان قاطرش رم کرد و نزدیک بود ایشان را بیندازد. ناگهان شش یا پنج یا چهار قبر را دیدیم. فرمودند: چه کسی صاحبان این قبرها را می‌ شناسد؟ مردی گفت: من می ‌شناسم. فرمودند: این‌ها کی مرده‌اند؟. گفت: در دوران شرک. سپس فرمودند: این امت در قبرهایشان مورد ابتلا قرار می ‌گیرند و اگر ترس این نبود که مردگانتان را دفن نکنید، از الله می ‌خواستم صدای عذاب قبر را که من می ‌شنوم به شما می ‌شنواند. سپس رو به ما کرد و فرمودند: از عذاب آتش به الله پناه برید)
صحیح مسلم

این قسمت از حدیث که می ‌گوید: (آن‌ها در دوران شرک مرده‌اند) دلیل بر این است که شرک یکی از اسباب عذاب قبر است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …