شکر و سپاس برای پروردگاری است که ما را با اسلام عزت داد، و با نماز، روزه، زکات و شب زنده داری آن آراسته است. و درود و سلام الله بر رسول و اصحاب گرامی اش.
روزه عبادتی است که در نزد الله تعالی هیچ مانند و مثیلی ندارد. عبادتی است مخفیانه و سری که فقط بین بنده و پروردگارش می باشد. برای همین است که در حدیثی رسول الله صلی الله علیه وسلم از سوی پرودگارش می فرماید: “مگر روزه که آن برای من است، پس من پاداشش را می دهم.”[۱]
هر کس که می خواهد تمام سال را روزه گرفته باشد می تواند اعمال زیر را انجام دهد، زیرا اجر و ثوابش بیشتر از یک سال روزه گرفتن است. از جمله ی این اعمال:
روزه گرفتن شش روز از ماه شوال:
رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: “کسی که رمضان را روزه بگیرد سپس به دنبال آن شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد، مانند این است که یک سال کامل را روزه گرفته است.”[۲]
روزه گرفتن ایام بیض در هر ماه: یعنی روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه هجری:
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: “سه روز روزه گرفتن در هر ماه مانند یک سال کامل را روزه گرفتن است.”[۳]
همچنین می فرماید: “کسی که در هر ماه سه روز، روزه بگیرد مانند این است که یک سال را روزه گرفته، الله تعالی برای تصدیق آن در کتابش نازل کرده است: {مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أمْثَالِهَا}[۴] ترجمه: (هر کسی کار نیکی انجام دهد ده برابر پاداش داده می شود) یعنی یک روز در مقابل ده روز.”[۵]
رسول الله صلی الله علیه وسلم به عبدالله بن عمر رضی الله عنهما می فرماید: “در هر ماه، سه روز را روزه بگیر زیرا آن مانند یک سال روزه گرفتن است.”[۶]
روزه ی روز عرفه:
از رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره ی روزه ی روز عرفه پرسیده شد، فرمودند: “کفاره ی است برای گناهان یک سال قبل و یک سال بعد.”[۷]
روزه ی روز عاشورا:
رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: “امیدوارم که الله تعالی روزه ی روز عاشورا را کفاره ی گناهان یک سال قبل قرار دهد.”[۸]
دادن افطاری به شخص روزه دار:
رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: “کسی که روزه داری را افطاری دهد، اجرش مانند اجر آن روزه دار است، بدون اینکه چیزی از اجر روزه دار کم شود.”[۹]
از شروط افطاری دادن این نیست که حتما باید روزه دار را بی نیاز ساخت؛ بلکه دادن آبی برای آشامیدن و یا شیری برای نوشیدن نیز باعث می شود که چنین اجر بزرگی را کسب کند و هر کس که بر آن بیفزاید الله تعالی اجرش را بزرگتر می کند.
منابع:
[۱] “إلَّا الصَّومَ، فإنَّهُ لی وأَنا أجزی بِه” روایت بخاری. [۲]مَنْ صامَ” روایت مسلم. “رمضانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ ستًّا مِنْ شوَّالٍ؛ کانَ کصیامِ الدَّهْر. [۳] روایت نسایی. [۴] اعراف: ۱۶۰٫ [۵]”مَن صامَ من کلِّ شهرٍ ثلاثهَ أیَّامٍ فذلِکَ صیامُ الدَّهرِ، فأنزلَ اللَّهُ عزَّ وجلَّ تصدیقَ ذلِکَ فی کتابِهِ: {مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أمْثَالِهَا} (الیومُ بعشرهِ أیَّامٍ) روایت ترمذی. ” [۶] “صَمْ مِنْ کُلِّ شهرٍ ثلاثهَ أیَّامٍ، فذلِکَ صومُ الدهرِ” روایت مسلم. [۷] “یُکفِّرُ السنهَ الماضیهَ والباقیهَ” روایت مسلم. [۸] “وصیامُ یومِ عاشوراءَ أَحتسبُ علی اللهِ أن یُکفِّرَ السنهَ التی قبلَه” روایت مسلم. [۹] “مَن فطَّرَ صائمًا کانَ لَهُ مثلُ أجرِهِ، غیرَ أنَّهُ لا ینقُصُ من أجرِ الصَّائمِ شیئًا” روایت ترمذی و ابن ماجه.