چرا سلفی ها در دعوت به سوی الله متعال، توحید را بر همه چیز مقدّم می دارند؟

  توحید و یکتاپرستی حق الله متعال بر بندگان است. چنان که رسول الله صل الله علیه وسلم  به معاذ بن جَبَل می فرماید: «حقُّ اللهِ علَی العِبادِ أَن یَعبُدوهُ و لا یُشرِکوا بهِ شیئاً»: (حق الله بر بندگانش این است که او را بپرستند و هیچ گونه شرکی به او نکنند). هر کس مرتکب شرک شود، تمام اعمالش نابود خواهد گشت و آشکارا دچار زیان و ضرر گشته است. الله متعال فرموده است: * وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ*: (و قطعاً به تو و به کسانى که پیش از تو بودند وحى شده است: «اگر شرک ورزى حتماً کردارت تباه و مسلماً از زیانکاران خواهى شد) .

شرک بسان دیگر گناهان نیست. هرگز بخشیده نخواهد شد. الله متعال فرموده است: *إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاءُ*: (مسلماً الله، این را که به او شرک ورزیده شود نمى‌بخشاید و غیر از آن را براى هر که بخواهد مى‌بخشاید) .

بر این اساس توحید، اولین مهمی است که باید از آن آغازید. سنت و رویکرد پیامبران علیهم السلام با قومشان هم، همین بوده است. در قرآن می خوانیم: * وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ*: (و در حقیقت، در میان هر امتى فرستاده‌اى برانگیختیم که «الله را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید») .

و این کلام الاهی: *وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ*: (و پیش از تو هیچ پیامبرى نفرستادیم مگر این که به او وحى کردیم که: «معبودی جز من نیست، پس مرا بپرستید») .

هنگامی که رسول صل الله علیه و سلم علی رضی الله عنه را به خیبر فرستاد، به وی دستور داد، ابتدای امر خیبریان را به یکتاپرستی فراخواند. هم چنین زمانی که معاذ بن جبل رضی الله عنه را به یمن فرستاد همین دستور را به وی داد.

اگر امروزه کسی به وضعیت مسلمانان بنگرد، در خواهد یافت که نسبت به بسیاری از معانیِ یکتاپرستی و احکام توحید ناآگاه اند. برخی از آنان عبادات را برای غیرالله انجام می دهند و اعتقادات فرقه های گمراه را بر می گزینند. و حرکت های باطل را همراهی می کنند. باید تلاش فراوان نمود تا مفاهیمِ صحیح را به مردم آموزش داده و به شبهات پاسخگو بود و باطل بودن هر دعوتی که مخالف دین اسلام باشد را برای مردم اثبات و معرفی نمود.

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …