چرا خداوند دنیا را به مثال آبی که از آسمان فرود می آید تشبیه می کند؟

الله سبحانه و تعالی در آیات زیادی از جمله آیه زیر دنیا را به مثال آبی که فرود می آید تشبیه می کند، و می فرماید:

{وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا کَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیمًا تَذْرُوهُ الرِّیَاحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ مُقْتَدِرًا}(کهف:۴۵). (و برای‌ آنان‌ زندگی‌ دنیا را مثل‌ بزن‌، که مانند آبی‌ است‌ که‌ آن‌ را از آسمان‌ فرو فرستادیم‌؛ سپس‌ گیاه‌ زمین‌ با هم‌ درآمیخت‌،پس‌ آخر کار چنان‌ درهم‌ شکسته‌ شد که‌ بادها پراکنده‌اش‌ کردند، و خدا همواره‌ بر هر چیز تواناست‌).

حال چرا خداوند این تشبیه را برای زندگانی دنیا برگزیده است؟
اگر به معانی دو آیه ی بالا دقت کنیم، نتائج زیادی می توان از این تشبیه قرآنی استنباط کرد، که پاسخ سؤال را نیز می توان در آن یافت؛ که ما نیز در ذیل به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد:
برای اینکه آب دارای قرار و آرامش نیست، و بیشتر وقتها در حال حرکت و گذر است، بدین صورت دنیا نیز در حال گذر و سپری شدن است.
آب باران قطره قطره می بارد و یک باره به راه می افتد و طولی نمی کشد که در زمین فرو می رود، مال دنیا نیز بدین صورت است قطره قطره جمع می شود و یک باره نیز از بین می رود.
آب را اگر نگه داری گندیده می شود، همچنین دنیا نیز اگر کسی به آن بچسپد بدبخت و ذلیل خواهد شد.
آب در یک مکان زیاد جمع می شود و در مکان دیگر اندک، همچنین دنیا نیز در دست بعضی افراد زیاد، و در بعضی دیگر اندک وجود دارد.
کسی جز خداوند قادر نیست که باران را فرود آورد همچنین رزق روزی در دنیا نیز چنین است.
همه آبهای که جمع می شوند صاف و زلال نیستند، بلکه بعضی از آنها گل آلود هستند، همچنین در مال دنیا نیز حلال و حرام و مختلط (بین حلال و حرام ) وجود دارد.
نوشیدن آب به مقدار نیاز سبب رفع تشنگی می شود و به مقدار زیاد باعث بیماری می شود، دنیا نیز چنین است، به مقدار نیاز سبب سعادت انسان می شود.
زراعت با آب زیاد نابود می شود، و قلب نیز با مال زیاد سست و ضعیف می شود.
آب نجاست را بر طرف می کند، مال حلال نیز گناهان را محو می کند. خداوند می فرماید: {خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا} [التوبه: ۱۰۳].
آب می تواند سبب افزایش ثمرات و برکات شود، و می تواند سبب هلاکت ثمرات شود، و همچنین مال دنیا با درست استفاده کردن می تواند سعادت شخص را قلم بزند، و بر عکس.

به این مقدار از نتائج تشبیه دنیا به آب بسنده می کنیم، و امیدواریم که دوستان با تفکر بیشتر در این آیات استنباطهای بیشتری کسب کنند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …