چرا بعضی هنوز هم خمس می‌دهند؟!

بسیاری از افراد متدین تا به امروز همواره خمس می‌پردازند، چرا!.

پاسخ این است که یا به سبب جهالت و حسن نیت این کار را می‌کنند و گمان می‌برند که ائمه دستور داده‌اند که باید خمس داده شود، و یا فکر می‌کنند که نصوص شرعی پرداختن خمس را بر آنها واجب گردانده است، اما این افراد ساده هرگز روزی خودشان را مکلف نکرده‌اند تا خودشان به نصوص شرعی و دلایل مراجعه نمایند، و با عقل خود و به صورت مستقل و با فکر رها شده خود از بند ظلم‌ها، و به دور از فتاوای فقها و رساله‌های بدون دلیلشان حکم کند، به خصوص بیشتر دینداران فکر می‌کنند که تقلید از فقها در همه چیز واجب است، و باید تقلید کند و اگر از آنها تقلید نکند در آخرت مستحق عذاب خواهد بود! اینگونه آنها را فریب داده‌اند و اینگونه عقل آنها را بسته‌اند و با چشم بند چشمان آنها را بسته‌اند تا راه را نبینند!

و آنها بین معصومی که اشتباه نمی‌کنند و بین فقیهی که مرتکب اشتباه می‌شود فرقی نمی‌گذارند، و فقط در اسم آنها با هم فرق می‌کنند، پس اگر شما معتقد باشی که اعتراض بر فقیه جایز نیست و مخالفت با او جایز نمی‌باشد، تو او را معصوم قرار داده‌ای! و این باطل و نادرست است!.

و بعضی به سبب تعصب مذهبی چنین می‌کنند، گر چه اغلب با حس نیتی که مبنای آن ندانستن حقایق امور است، خمس را می‌پردازند، اما با وجود این احساس می‌کنند که این مالیات سنگین است از این رو بسیاری از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند، و یا حیله می‌کنند و خودشان را قانع می‌کنند که آنها این واجب را می‌پردازند، با اینکه در حقیقت فقط مقدار اندکی از آن را می‌پردازند! و این قضیه با توضیح مطالب ذیل روشن می‌شود.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …