الحمدلله
برای آنکه اهل سنت تابع سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم است، و آمین گفتن پس از اتمام سوره فاتحه جزو سنت نبوی است، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم پیامبر هرگاه خواندن فاتحه را به پایان میبرد «آمین» میگفت و صدایش را هم بلند میکرد و میکشید. “بخاری در «جزء القراءه» و ابوداود با سند صحیح”.
و ایشان اقتدا کنندگان را به گفتن آمین سفارش مینمود ومیفرمود: «إِذَا أَمَّنَ الإِمَامُ فَأَمِّنُوا، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِینُهُ تَأْمِینَ الْمَلائِکَهِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:۷۸۱) «إِذَا أَمَّنَ الإِمَامُ فَأَمِّنُوا، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِینُهُ تَأْمِینَ الْمَلائِکَهِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:۷۸۱)
یعنی: «هنگامی که امام آمین گفت، شما نیز آمین بگویید. زیرا آمین هر کس که همزمان با آمین فرشتگان باشد، تمام گناهان گذشته اش، آمرزیده میشود». (گفتنی است که بعد از آمین امام، فرشتگان نیز آمین میگویند). فرشتگان باشد، تمام گناهان گذشته اش، آمرزیده میشود». (گفتنی است که بعد از آمین امام، فرشتگان نیز آمین میگویند).
و باز فرمودند: «إِذَا قَالَ أَحَدُکُمْ آمِینَ، وَقَالَتِ الْمَلائِکَهُ فِی السَّمَاءِ: آمِینَ، فَوَافَقَتْ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:۷۸۱)
یعنی: «اگر آمین گفتن یکی از شما، با آمین گفتن فرشتگان، در آسمان، همزمان باشد، گناهان گذشته اش بخشیده میشود». گذشته اش بخشیده میشود».
و امام بخاری در کتاب صحیح خود بابی را با عنوان ” آمین گفتن امام با صدای بلند” آورده است.
و فراموش نکنیم که قسمت آخر سوره فاتحه شامل دعا است، چنانکه می فرماید: « اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ * * صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ» صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»
یعنی: ما
را به راه راست هدایت کن، راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى؛ نه کسانى که بر آنان غضب کردهاى؛ و نه راه گمراهان.
که پیامبر صلی الله علیه وسلم در پایان قرائت آن می فرمود: “آمین” و به یارانش می فرمود: «فَقُولُوا: آمینَ یُجِبْکُمُ اللهُ». «آمین بگویید تا خداوند شما را اجابت کند». مسلم و ابوعوانه.
همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «مَا حَسَدَتْکُمُ الْیَهُودُ عَلَى شَىْءٍ مَا حَسَدَتْکُمْ عَلَى السَّلاَمِ وَالتَّأْمِینِ خلف الإمام» بخاری در «الأدب المفرد» ابن ماجه، ابن خزیمه، احمد. بخاری در «الأدب المفرد» ابن ماجه، ابن خزیمه، احمد.
یعنی: «یهودیان در هیچ چیز به اندازه سلام دادن و آمین گفتن پشت سر امام، بر شما حسادت نمیبرند». «یهودیان در هیچ چیز به اندازه سلام دادن و آمین گفتن پشت سر امام، بر شما حسادت نمیبرند».
نکته: گفتن آمین توسط مأمومین پشتسر امام باید به صورت جهری و آشکار و همزمان با آمین گفتن امام باشد، نه پیشتر از وی، چنانکه اکثر نمازگزاران مرتکب میشوند و نه دیرتر.
اما هرگاه کسی بتنهایی نماز خواند، آمین او بصورت سری و خفی است.
والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلى یوم الدین.