پیشنهادی که کفار به رسول الله عرضه داشتند، چه بود؟

جواب: کفار به رسول الله پیشنهاد کردند که یکسال آنان خدای پیامبر را عبادت کرده و برای او نماز خوانده و او را به فریاد خوانده و برای او قربانی نموده و به او تقرب جویند و چون یکسال تمام شد به سوی خدایان خود بازگشته و آنها را همراه الله عزوجل عبادت کنند و نیز رسول الله خدایان شان را در کنار عبادت پروردگارش عبادت نماید؛ و اینگونه یکسال کفار خداوند متعال را عبادت نموده و یکسال رسول خدا خدایان آنان را عبادت کند.

و در روایتی آمده که به رسول خدا پیشنهاد کردند که در عبادت الله عزوجل با او همراه می شوند و نیز پیامبر با آنان در عبادت خدایان شان همراه گردد.

اما رسول الله این پیشنهاد سخیف و جاهلانه را رد نمود و خداوند متعال این آیات را نازل فرمودند: «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُون ۱ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ۲ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ۳ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ۴ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ۵ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ۶» [سوره کافرون] «(ای پیامبر) بگو: ای کافران. من عبادت نمی کنم آنچه را شما عبادت می¬کنید. و شما (نیز) عبادت نمی¬کنید آنچه را من عبادت می¬کنم. و نه من عبادت‌گر آنچه شما عبادت کرده‌اید خواهم بود. و نه شما عبادت‌گر آنچه من عبادت می¬کنم خواهید بود. (بنا بر این) دین شما برای خود‌تان و دین من برای خودم».
و این آیه را نازل فرمود: «قُلْ أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیُّهَا الْجَاهِلُونَ» [الزمر: ۶۴] «بگو: ای نادانان آیا به من فرمان می‌دهید که غیرالله را عبادت کنم؟»

اما (متاسفانه) امروز کسانی هستند که این پیشنهاد را پذیرفته و بلکه به سوی آن دعوت داده و آن را اسلام بر شمرده و می خوانند.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …