پیروی از پیشوایان و رهبران دینی و سیاسی در حلال دانستن حرام‌ها و حرام گردانیدن حلال‌های الهی، به‌معنی قرار دادن آنان در مقام ربوبیت است

روایت است که ابن‌عباس فرمود: «می‌ترسم از آسمان بر شما سنگ ببارد؛ می‌گویم: رسول‌الله صلی الله علیه وسلم چنین فرموده است، آنگاه شما می‌گویید: ابوبکر و عمر، چنین گفته‌اند».

احمد بن حنبل فرموده است: من از مردمانی که حدیث صحیح را می‌دانند و به سخن سفیان
استناد می‌ورزند، تعجب می‌کنم؛ مگر نشنیده‌اند که الله می‌فرماید:

﴿فَلۡیَحۡذَرِ ٱلَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنۡ أَمۡرِهِۦٓ أَن تُصِیبَهُمۡ فِتۡنَهٌ أَوۡ یُصِیبَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٌ﴾ [النور: ۶۳].

«آنان‌که بر خلاف فرمان پیامبر رفتار می‌کنند، از اینکه فتنه یا عذاب دردناکی به آنان برسد، بترسند».

امام احمد افزود: آیا می‌دانید فتنه چیست؟

مراد از فتنه، شرک است؛ هرکه بخشی از سخن رسول‌الله ص را رد کند، چه‌بسا در دلش انحراف پدید آید و بدین‌ترتیب هلاک گردد.

عدی بن حاتم می‌گوید:
از رسول‌الله شنیدم که این آیه را تلاوت می‌کرد:

﴿ٱتَّخَذُوٓاْ أَحۡبَارَهُمۡ وَرُهۡبَٰنَهُمۡ أَرۡبَابٗا مِّن دُونِ ٱللَّهِ﴾ [التوبه: ۳۱].

«آنان، دانشمندان و راهبانشان و مسیح پسر مریم را به جای الله، به خدایی گرفتند».

عدی می‌گوید: عرض کردم: ما، آنها را نمی‌پرستیدیم.

رسول‌الله فرمود: «أَلَیْسَ یُحَرِّمُونَ مَا أَحَلَّ اللّهُ فَتُحَرِّمُونُهُ، ویُحِلُّونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ فَتَسْتَحِلُّونَهُ؟»

یعنی: «مگر غیر از این است که آنها حلال‌های الله را حرام؛ و حرام‌های الله را حلال می‌کردند و شما هم می‌پذیرفتید؟» گفتم: بله.

فرمود: «فَتِلْکَ عِبَادَتُهُمْ».

روایت احمد و ترمذی؛ ترمذی، این حدیث را حسن دانسته است.] یعنی: «همین به معنای پرستش آنهاست».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …