پرداخت زکات پیش از موعد

الحمدلله،

در مورد سوال باید گفت که: بر طبق رأی راجح علما پرداخت زکات پیش از موعد آن جایز و صحیح است، و این رأی حسن بصری، وسعید بن جبیر، و زهری ، و اوزاعی ، و أبو حنیفه ، وشافعی ، و أحمد ، وإسحاق، وأبو عبید است.

یعنی هرگاه کسی سبب وجوب زکات یعنی رسیدن به حد نصاب لازم در اموالش را یافت، او می تواند قبل از آنکه یکسال قمری بر حدنصاب برسد، زکاتش را زودتر از موعد به مستحقین بپردازد، اما اگر اموالش به حدنصاب (ارزش ۸۵گرم طلای ۲۴ عیار) نرسیده باشد، او نمی تواند زکات را جلو بیاندازد.

بعنوان مثال کسی که مالک چندین گوسفند است که به حد نصاب زکات رسیده اند، و او چند ماه زودتر از موعد یک یا چند گوسفند را بعنوان زکات آن گوسفندان به مستحقین زکات می پردازد.

ولی لازم به ذکر است که پرداخت زودتر از موعد زکات، بهتر است فقط در صورت نیاز انجام شود.

علامه ابن عثیمین رحمه الله می گوید: قول صحیح درباره پرداخت زودتر از موعد و قبل از آنکه یک سال بر (حد نصاب) بگذرد، اینست که: فقط برای مدت زودتر دو سال جایز است (یعنی حداکثر می توان زکات دو سال آینده را زودتر پرداخت کرد) و بیشتر از آن جایز نیست، با این وجود نبایستی زکات را قبل از فرا رسیدن موعد آن پرداخت نمود، مگر آنکه نیازی روی دهد مانند گرسنگی شدید، یا (رفتن به) جهاد، یا چیزی مشابه آنها، در اینحالت می گوئیم: زودتر پرداخت می شود؛ چرا که گاهی چیزی بر مفضول عارض می شود که آنرا بر افضل (برتر) قرار می دهد، وگرنه افضل و بهتر است که تا فرا رسیدن موعد زکات پرداخت نشود، چرا که گاهی انسان مالش در معرض تلف و زیان یا غیره قرار می گیرد. و در هر حال لازمست توجه شود که اگر کسی (در پرداخت زکات تعجیل کرد و تا رسیدن موعد) چیزی بر مالش افزوده شد: در اینصورت باید زکات این اضافه را نیز بدهد».”

فتاوی الشیخ العثیمین ” (۱۸/۳۲۸) .
والله اعلم

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …